مدیران میانی در وزارت راه انتقاد سازنده را بر نمی‌تابند / تلاش برای بستن دهان فعالان صنفی رانندگان کامیون

محسن متقین


می‌دانید که یادداشتی تحت عنوان (وزیر راه و شهرسازی و مشکلات رانندگان کامیون ) در نشریه الکترونیکی تین نیوز منتشر شد که ظاهراً مدیران میانی مسئول در وزارتخانه به تریش قبایشان برخورده است و فوری عکس العمل نشان دادند.
انتشار پاسخ وزارتخانه و تصویر نامه صادره از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه با امضاء مدیر تازه پست گرفته آن سرکار خانم نسرین وزیری منتشر شد و بعد نشریه تین نیوز هم تصمیم گرفت خودش را از معرض ترکش‌های اینگونه اطلاع‌رسانی‌ها دور نگهدارد و حاضر به انتشار توضیحات و روشنگری آنچه را که نامش را می‌شود اعمال سلیقه و جانبداری و سعی در حفظ منافع گروه‌های خاص سرمایه دار در مقابل رانندگان کامیون در شورای عالی هماهنگی ترابری گذاشت خودداری می‌کند غافل از اینکه راهه‌ای دیگری برای انتشار مطالبات رانندگان کامیون پیدا خواهد شد.

ظاهراً مقرر است که هیچ  یادداشتی پس از این به توصیه( مدیران نازک دل وزارت‌ راه و شهرسازی) از این نویسنده در تین نیوز منتشر نشود از جمله همین مطلب زیر که شرحی بر پاسخ وزارتخانه است.

ما بعنوان فعالان صنفی فارغ از نوع سلیقه مدیران دولتی که می‌آیند و می‌روند، نقد سازنده خواهیم کرد ، هشدارهای لازم را می‌دهیم، راهکارها را پیشنهاد می‌دهیم، و به اصلاح امور با کمترین هزینه امیدوار خواهیم ماند.

قبل ازاینکه  چند نکته را در خصوص پاسخ مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی برای انتشار یادداشت منتشر شده متذکر شوم، ابتدا امر بایستی از مسئولین محترم (تین نیوز) اگر چنانچه با انتشار این مطلب دچار معذوریت و محدودیت شده‌اند عذرخواهی نمایم.

اما یادآوری نماییم که با گسترش دامنه ارتباطات و رسانه مسلماً جریان اطلاع رسانی و خبر متوقف نمی‌شود ، بلکه اشخاصی که انتقاد سازنده و راهکارهای ارائه شده دلسوزان را بر نمی‌تابند گاهاً ممکن است بتوانند برای مدت کوتاهی هزینه این کار را افزایش دهند.

و اما چند نکته در خصوص یادداشت با تیتر ( وزیر راه و شهرسازی و مشکلات رانندگان) ملاحظه نموده‌اید که نویسنده در ابتدای متن فقط پنج موضوع را در قالب طرح سؤال خطاب به سرکار خانم وزیر مطرح کرده بود که البته پر واضح است که وزیری که هنوز چند صباحی نیست که بر صندلی وزارت تکیه کرده‌اند اصلا مورد سؤال نیستند بلکه این سوالات  فقط نشانگر وجود روش‌ها و شیوه‌های اعمال سلیقه مدیران مورد خطابی است که جا خوش کرده‌اند و ده تا وزیر هم عوض شود اینها کار خودشان را می‌کنند.
و گرنه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارتخانه اینقدر عجولانه و بدون پرداختن به هیچ یک از موارد مطروحه اقدام به صدور پاسخ نمی‌کرد و با گردن افراشته در این پاسخ نمی‌نوشت:

(شورای عالی در انتخاب افراد برای دعوت، آزادی عمل دارد و الزامی به دعوت از همه ندارد.)

ما می‌گوییم وقتی شما ابراز می‌فرمایید:

تنوع و گستردگی تشکلات حمل و نقلی وجود دارد و شما شناخت کافی از ترکیب آنها ندارید ، پیشنهاد می‌کنیم اگر مدیریتی تحت عنوان ارتباط با تشکلات مردمی و فعالان صنفی در وزارتخانه نیست آن را ایجاد کنید و اگر هست وظایفش شامل شناخت کامل از تشکلات صنفی حمل و نقلی و طبقه‌بندی آنها، شناخت تشکلات همتراز و استعلام از متولیان ایجاد آنها ، حذف تشکلات موازی دست و پا گیر بر اساس قوانین تحقق یابد تا روزنه‌های احتمالی نفوذ ، تأثیرگذاری و هدایت تصمیمات به سمت و سوی خاص توسط بعضی از مدیران جا خوش کرده در وزارتخانه و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترابری بسته شود.

ما می‌گوییم وقتی رئیس محترم اتاق بازرگانی به عنوان عضو اصلی شورا در گروه مدعوین هستند چه ضرورتی وجود دارد که سیاهی لشکری تحت عنوان  تشکلات  مثل  (انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی‌ مالکان کامیون ایران) که یک تشکل اقتصادی است و توسط همین اتاق بازرگانی ایجاد شده و هیچ نمایندگی و یا رابطه حقوقی با رانندگان کامیون ندارد مورد مشورت  موارد مربوط به رانندگان  قرار گیرد.؟!

یک کسی پاسخ دهد که این انجمن با بیش از چندین انجمن مشابه و حتی تشکل بالادستی آنها یعنی کانون سراسری انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران چه تفاوتی دارد؟! ظاهراً اینها فرزندان اصلی وزارتخانه هستند.

فدراسیون حمل و نقل و لجستیک هم همینطور مگر همه بخش‌های مختلف حمل و نقل کشور در کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی جمع نشده‌اند؟!
وقتی اتاق بازرگانی خودش کمیسیون حمل ونقل دارد اینها همه بروند مشورت‌هایشان را به کمیسیون خودشان بدهند و کمیسیون حمل ونقل اتاق هم جمع بندی اش را بدهد به رییس اتاق که عضو اصلی شورای هماهنگی است .
این‌ها چه کسانی هستند؟!
غیر از سیاهی لشکر؟!
وقتی  وزارت راه و شهرسازی تقاضای ایجاد شفاف سازی را برنمی‌تابد و در پاسخ می‌گوید:
شورای عالی در انتخاب افراد برای دعوت آزادی عمل دارد و الزامی به دعوت از همه ندارد، آنوقت خدای نکرده اینطور نشود که اعمال سلیقه بعضی از مدیران بدون شناخت کامل از این (تشکلات بعضاً خود ساخته) باعث شود قشر عظیم رانندگان و کامیونداران کشور را که متولی رسمی جز سازمان راهداری و حمل و نقل کشور نمی‌شناسند را دوباره مثل خرداد ۹۷ کف خیابان ببینیم.

باور بفرمایید نظام مقدس جمهوری اسلامی یکبار تجربه کرده است که هیچ یک از این تشکلات در مواقع بحرانی مسئولیت این قشر عظیم را به عهده نخواهند گرفت. زیرا هیچ رابطه حقوقی میان این تشکلات و رانندگان خودمالک و کامیونداران کشور تعریف نشده است .
این جماعت جز خدا و یک متولی دولتی که در طول بیست سال گذشته توپ را به میدان همین تشکلات بی مسئولیت در مقابل رانندگان و کامیونداران خود مالک می انداخته است ندارند.
ما گفتیم و باز هم میگوییم
اینطور نشود که سرنوشت مصوبه ۲۲۹ بعد از دو سال بلاتکلیفی رانندگان  برای تعیین تکلیف موارد مطروحه در دستور جلسه به سرنوشت مصوبات ۲۰۵     ۱۶۵      ۲۲۳ و چندین مصوبه دیگر که در تصویب آن با همین تشکلات مشورت شده است در دیوان عدالت اداری باطل گردد.

در خصوص ابطال مصوبه ۱۶۵ هم که توضیحات کافی و وافی داده‌ایم که ظاهراً بنظر می‌رسد موضوع در وزارتخانه برای بعضی‌ها از مدیران وزارتخانه حیثیتی شده بود که البته تا اینجا دودش به چشم رانندگان رفت.

به هر حال از تمکین به ناچارشورای عالی ترابری در خصوص رای دیوان عدالت اداری بعد نزدیک به دوسال (کم کاری) کمال تشکر را داریم…

بهتر است در خاتمه بخش کوچکی از بیانات  مقام معظم رهبری را در جمع فرماندهان بسیج و سپاه در تاریخ ۹۴/۹/۴ را که انشالله آویزه گوش همه ما و شما باشد را گوشزد کنم .

گاهی کارش (یک شخص نفوذی) بالاتر از جاسوسی است، تصمیم شما را عوض می‌کند. شما یک مدیری هستید، یک مسئولی هستید، تصمیم‌گیر هستید، می‌توانید یک حرکت بزرگ یا مؤثّری انجام بدهید، اگرچنانچه این حرکت را این‌جور انجام بدهید این به نفع دشمن است، او می‌آید کاری میکند که شما حرکت را این‌جور انجام بدهید؛ یعنی تصمیم‌سازی در همه‌ی دستگاه‌ها سابقه هم دارد؛ فقط هم دستگاه‌های سیاسی نیست، دستگاه‌های روحانی و دینی و مانند اینها هم همیشه وجود داشته است.

امیدواریم این اتفاقات تکرار نشود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا