مدعی‌العموم ورود کند/ با عاملان تخریب تیمچه امین الدوله به عنوان یک اثر ملی برخورد شود

طی روزهای گذشته انتشار گسترده تصاویری از تیمچه تاریخی و ارزشمند «امین الدوله» در بازار کاشان، حاوی نم زدگی، نفوذ رطوبت شدید در قسمتی از سقف و دیوار و تخریب بخشی از این اثر تاریخی که حاصل نصب کولرهای آبی بود، موجی از نگرانی در میان شهروندان ایجاد کرد.

این رخداد در پی عدم نظارت، موجب نشت آب به سقف تیمچه و سرایت رطوبت به پایین ستون‌ها و در پی آن تخریب کامل قسمتی از سقف یکی از حجره‌ها شده است.

«کاروانسرای امین الدوله» از بناهای مربوط به دوره قاجار و از شاخص‌ترین تیمچه‌های ایران است که در سال ۱۳۵۳ و با شماره ثبت ۱۰۱۶ به ثبت ملی رسیده است.

در تعریف جرم آمده است (فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون مستلزم مجازات باشد) و در ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی برای تخریب ابنیه و اماکن تاریخی علاوه بر اجبار شخص مقصر به جبران خسارت، مجازات حبس از ۱ تا ۱۰ سال نیز تعیین شده است.

حال با توجه به اینکه خساراتی جبران ناپذیر که ناشی از نصب غیراصولی کولرهای آبی بر بام تیمچه تاریخی و ترک فعل عدم نظارت صحیح بر آن صورت گرفته و این اقدام نیز منجر به بروز خسارت بر این اثر ثبت ملی شده است، حسب ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری انتظار می‌رود «دادستان شهرستان کاشان» در راستای حفظ حقوق عامه مردم نسبت به جبران خسارت وارده و مجازات مقصرین این اتفاق اقدام نماید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا