بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان هرمزگان در آستانه شروع سال تحصیلی

آنچه مسلم است آموزش و پرورش به عنوان  رکن رکین توسعه به ویژه در حوزه منابع انسانی است . بررسی علل توسعه نایافتگی جوامع در پژوهشهای متعدد نشان دهنده ضعف در سیستم های آموزشی و پرورشی است . استان هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی کشور علیرغم داشتن سهم قابل توجه در تحقق درآمدهای کشور .در واقع از جمله مهمترین و راهبردی ترین مناطق کشور است .اما علیرغم اینکه این خطه زرخیر ،نقش اساسی در توسعه کشور دارد ، متاسفانه در حوزه آموزش و پرورش با تنگناها ، مشکلات و مصایب زیادی دست و پنجه نرم می کند .
آموزش و پرورش از مهم ترین مولفه تاثیر گذار در روند توسعه پایدار کشور ها به حساب می آید. همه مطالعات و تجربیات موید این نکته است که توسعه پایدار باید از بستر نیروی انسانی بگذرد و پیش شرط توفیق و تداوم هر تحولی، سرمایه گذاری در توسعه انسانی می باشدلذا نهاد تعلیم و تربیت رکن اساسی و بنیان توسعه همه جانبه است .
 اصل سی قانون اساسی تصریح دارد :” دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان ر ا برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد”.
در اصل سوم نیز دولت‏ جمهوری اسلامی‏ ایران‏ موظف‏  شده  برای‏ نیل‏ به‏ اهداف‏ همه‏ امکانات‏ خود را درجهت آموزش‏ و پرورش‏ و تربیت‏ بدنی‏ رایگان‏ برای‏ همه‏ در تمام‏ سطوح‏، و تسهیل‏ و تعمیم‏ آموزش‏ عالی بکار گیرد .
با کمال تأسف  از دهه های گذشته تا کنون استان هرمزگان در بخش آموزش و پرورش مظلومانه مورد کم توجهی قرار گرفته است به عبارت واضحتر هرمزگان همواره با بی عدالتی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی مواجه بوده است . لذا انتظار می رود با عنایت به تأکید ریاست محترم جمهوری اسلامی جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان مبنی بر توجه ویژه به حوزه تعلیم و تربیت ، رفع نواقص و مشکلات کهنه آموزش و پرورش هرمزگان در دستور کار قرار گیرد .
۱-      کمبود دبیر ، آموزگار ونیروی تخصصی هنرستانها هر ساله بیش از گذشته نمود پیدا کرده ، بنحوی که از سر اجبار سرباز معلمان ، نیروهای قراردادی با کمترین مهارت آموزی وارد مدارس شده که نتیجه اش عقب ماندگی های آمو.زشی و تربیتی و   قرار گرفتن هرمزگان در رتبه های آخر کشور در کسب میانگین نمرات نهایی  می باشد .  
۲-      مدارس تخریبی ،مدارس کپری یا کانکسی زخم کهنه ای است که بر پیکر آموزش و پرورش هرمزگان باقی مانده است . هر چند خیرین نیک اندیش  با همت کریمانه تلاش می کنند بخشی از این عقب ماندگی در احداث فضاهای آموزشی را جبران کنند اما اعتبارات بسیار ناچیز تخصیصی حتی کفاف ایفای تعهدات متولیان در قبال خیرین را نمی دهد فلذا هنوز بیش از ۱۸۰۰کلاس تخریبی با سقف لرزان ، امنیت جانی و روانی فرزندان این دیار را به خطر انداخته اند و می طلبد دولت چهاردهم با نگاه عمیق و راهبردی به آموزش و پرورش این نقیصه را برطرف کند
۳-      تبعیض و عدم تحقق عدالت آموزشی به عنوان یک مشکلی مهم در آموزش و پرورش بلای جان این حوزه شده است  . متاسفانه نتایج آزمون نهایی دانش آموزان و کنکور ، نشان دهنده ضعف شدید در ارائه محتوا و تغییرات شتاب‌زده در ساختار نظام آموزشی است تمرکز امکانات در مرکز استان ، کم توجهی به مناطق تابعه وضعیت موجود این نهاد را نابسمان جلوه داده ،نتیجه اینکه استان هرمزگان قربانی اقدامات غیرکارشناسانه در حوزه تعلیم و تربیت بوده و  بی توجهی به عدالت آموزشی در توزیع امکانات ومنابع انسانی متخصص ، طبقاتی شدن مدارس موجب کسب نتایج فاجعه بار در آزمونهای داخلی ،سراسری و کنکور می باشد .  
۴-      آنچه نهاد تعلیم و تربیت را در این استان را تضعیف کرده است ، عدم بهره گیری از توان نیروهای کارآمد ، خلاق و با تجربه در مدیریت آموزش و پرورش و مدارس استان است . سیاسی کردن نهاد آموزش و پرورش و ورود فعالان ستادهای تبلیغاتی در قاموس مدیران آموزش و پرورش در مرکز استان و مناطق تابعه ، اهداف عالی تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته است . وجود این دسته افراد موجب شده مدیریت مدارس هم دچار این مشکل بزرگ شوند .در حقیقت  مسئولانی که بافلسفه تعلیم و تربیت،دانش مدیریت آموزشی و تازه های برنامه ریزی آموزشی و درسی بیگانه هستند ، چنین وضعیتی را رقم زده اند لذا راهی جز ایجاد سازو کار استاندارد برای انتخاب مدیران در این حوزه مهم نیست .
۵-      عدم تناسب و توازن بین استخدام با بازنشستگی نیروها آنچنان لطمه ای به تعلیم و تربیت فرزندان این دیار وارد کرده ، که گاها ماهها کلاسهای درس در انتظار معلم می مانند یا از وجود افراد غیر متخصص در مقاطع مختلف بهره گرفته می شود و نتیجه اش عقب ماندگی شدید نسبت به استانهای برخوردار است .
بی تردید کمبود فضای آموزشی ، فرسودگی مدارس ،کمبود شدید فضاها و امکانات (آموزشی ، فرهنگی ، ورزشی ،کارگاهی و آزمایشگاهی ) ، تغییرات شتاب‌زده در ساختار دوره های تحصیلی و نظام آموزشی کشور ، عدم توجه به معیشت و منزلت فرهنگیان و بسته شدن درهای نقد خیرخواهانه وبرخوردهای قضایی در یک کلام اقدامات ناعادلانه در بهره مندی مناطق کشور از بودجه و اعتبارات تخصیصی  وضعیت نهاد مهم تعلیم و تربیت در هرمزگان را نیازمند توجه ویژه و تصمیمات مدبرانه کرده است . انجمن اسلامی معلمان استان هرمزگان آمادگی دارد با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان آموزش و پرورش راههای برون رفت از وضع موجود را ارائه و همراه دولت محترم و وزارت آموزش و پرورش در بهبود شرایط و تحقق عدالت آموزشی باشد .
 
انجمن اسلامی معلمان استان هرمزگان.
شهربورماه۱۴۰۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا