هاشمی: پالایشگاه بندرعباس از دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان طلب دارد/ مشکلات تسویه مطالبات و تداوم تولید

«احمد هاشمی» مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: عدم تسویه مطالبات باعث ایجاد مشکلاتی در عمل به تعهدات قانونی و پیشبرد پروژه‌ها، هزینه‌های جاری، پرداخت سود سهام، حقوق ‌و دستمزد، تعمیرات اساسی و ده‌ها مشکل دیگر می‌شود که برای حل آن‌ها نیازمند منابع مالی هستند.

پالایشگاه بندرعباس حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. این پالایشگاه از سال ۱۳۹۸ تاکنون در ازای تحویل محصول خود به دولت، پولی دریافت نکرده است و دولت هنوز نتوانسته یک ریال از آن را تسویه کند.

حتی حاضر نیستند مطالبات پالایشگاه را با بدهی‌های مالیات تهاتر کنند

پشتیبانی دولت از بخش خصوصی و پالایشگاه‌ها در پرداخت مطالبات معوقات، باعث تداوم تولید و تامین فرآورده‌های نفتی با کیفیت مورد نیاز کشور می‌شود. دریافت مطالبات منجر به افزایش درآمد و نهایتاً رشد درآمد استان خواهد بود که به گفته «احمد هاشمی» مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: عدم تسویه مطالبات باعث ایجاد مشکلاتی در عمل به تعهدات قانونی و پیشبرد پروژه‌ها، هزینه‌های جاری، پرداخت سود سهام، حقوق ‌و دستمزد، تعمیرات اساسی و ده‌ها مشکل دیگر می‌شود که برای حل آن‌ها نیازمند منابع مالی هستند.
احمد هاشمی در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص میزان بدهی دولت به پالایشگاه افزود: طی ۵ ساله اخیر، بیش از ۴۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، مطالباتی است که شرکت پالایش نفت بندرعباس از دولت طلبکار است و در این خصوص رایزنی‌های بسیاری از طریق مذاکره، مکاتبه و تذکر، صورت گرفته اما بی‌نتیجه بوده است.وی یکی از راه‌های پرداخت مطالبات دولت به پالایشگاه‌ها را تهاتر مطالبات با مالیات پالایشگاه‌ها یا مجوز فروش بعضی از فرآورده‌های اصلی دانست و در ادامه افزود: دولت مکلف است که نفت خام را به پالایشگاه‌ها واگذار کند و پس از پالایش آن و دریافت فرآورده‌های اصلی آن را بفروشد و مازاد پول آن را به پالایشگاه‌ها برگرداند که این اتفاق هم نمی‌افتد.

مصوبه عرضه قیر تهاتری اجرایی نشد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: یکی از معضلات بدهی دولت مربوط به قیر تهاتری است که بر اساس مصوب مجلس، می بایست سالانه، قیر را با نرخ مشخص در مناطق کمتر توسعه یافته یا به تشخیص دولت عرضه کند اما این مصوبه اجرا نمی‌شود.
هاشمی با اشاره به اینکه دولت، فرآورده اصلی و برخی از فرآورده‌های ویژه را از پالایشگاه‌ها دریافت می‌کند و آن را خود عرضه می‌کند تصریح کرد : زمانی که پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد، مدیریت فروش فرآورده‌های اصلی را دولت در اختیار خود نگهداشت و به پالایشگاه‌ها واگذار نکرد.
وی تشریح کرد: فروش فرآورده‌های ویژه در دست خود پالایشگاه‌هاست و معمولا همه پالایشگاه‌ها از فروش فرآورده‌های ویژه هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنند. هاشمی به مصوبه بودجه مجلس در واگذاری فروش برخی فرآورده‌های اصلی به پالایشگاه‌ها گفت: بر اساس مصوبه مجلس امسال، دولت می‌تواند فروش بخشی از فرآورده‌های اصلی را به پالایشگاه‌ها واگذار کند که تاکنون این موضوع محقق نشده است.
وی یادآور شد: انتظار داریم با اجرایی شدن این مصوبه، بسیاری از مشکلات موجود حل شود و یکی از آن عدم انباشت مطالبات است.

آموزش و استخدام بومیان اولویت ماست

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در رابطه با حواشی ایجاد شده در استخدام پرسنل جدید گفت: بر اساس توافق با استانداری هرمزگان و مصوبه شورای تأمین، آزمون استخدامی برگزار شد.
هاشمی تأکید کرد: استخدام نیروهای که در آزمون ورودی پذیرفته شدند در حال انجام است. همکاران بر اساس تعهد و توافق با مسوولین استانی در این خصوص آزمون را برگزار کردند. وی از بومی‌گرایی تمام رشته‌ها به جز مهندسی شیمی خبر داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا