پاس گل سرپرست میراث فرهنگی ابرکوه برای تخریب بافت تاریخی این شهر بسیار کهن!

علی رغم اینکه بافت تاریخی و بسیار ارزشمند ابرکوه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هر گونه دخل و تصرفی در آن ممنوع است متاسفانه چند روز قبل سرپرست اداره میراث فرهنگی ابرکوه طی نامه‌ای به دادستان ابرکوه، مقدمات صدور تخریب خانه تاریخی معروف به خانه حسین خان مرادقلی که آن هم در حریم مسجد جامع و تاریخی ابرکوه است را فراهم می کند.

سرپرست فعلی اداره میراث فرهنگی ابرکوه در پاسخ به استعلام دادستان اعلام می کند که«این خانه در محدوده ثبت ملی شده بافت تاریخی شهر قرار دارد ولی ملک به صورت مجزا در فهرست آثار ملی ثبت نشده است».

این در حالی است که  بافت تاریخی ابرکوه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است لذا تمام عناصر تاریخی، فرهنگی و قدیمی در این بافت خود به خود ثبت شده محسوب می شوند و برای حفاظت از آنها نیازی به ثبت مجزا در فهرست میراث ملی نیست اما سرپرست اداره میراث ابرکوه عامدانه از ذکر این نکته خودداری می کند تا دست دادستان را برای صدور حکم تخریب باز بگذارد.

چندماه پیش نیز، سرپرست وقت اداره میراث فرهنگی ابرکوه بر خلاف قوانین و بخشنامه های ابلاغی وزارتخانه که روسای اداره ها و مدیران پایگاه های پژوهشی میراث فرهنگی در شهرستانها حق صدور هیچ گونه مجوز تخریب ندارند، مجوز تخریب چندین خانه  قدیمی و تاریخی واقع در بافت تاریخی ابرکوه را صادر می کند.

از جمله خانه هایی که اخیرا به دستور سرپرست های قبلی و فعلی اداره میراث فرهنگی ابرکوه کاملا  تخریب شدند می توان به خانه ارزانی، خانه فلاح زاده ، خانه اکرمی، خانه حسین خان مراد قلی در شهر ابرکوه و خانه بسیار زیبا و تاریخی  افضلی در شمس آباد، و همچنین تخریب آب انبار و حصار خانه ثبت شده بصیری ها اشاره کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا