وضعیت بحرانی سنگ نگاره های ساسانی«برم دلک»شیراز

سیاوش آریا

سنگ نگاره های ساسانی محوطۀ تاریخی«بَرم دِلَکِ»شیراز در وضعیت بحرانی جای گرفته و مورد تهدید و دست اَندازی های گوناگون جدی قرار دارد و شرایط بدی را سپری می کنند.

سنگ نگاره های ساسانیِ محوطۀ تاریخی«بَرم دلَکِ»شیراز،هم چنان روزگار دشوار و سختی را سپری می کنند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی قرار دارند. گذشت زمان،رِخنۀ عوامل طبیعی همانند باران،باد و آفتاب و تغییر درجۀ هوا در شب و روز،ترک بر روی نگارکَندها(سنگ نگاره ها) که رو به اَفزایش است،هوا زدگی فیزیکی و شیمیایی ساختار سنگ ها و رِخنۀ عوامل بیولوژیکی(گُل سنگ ها)و بدتر از همه،دست اَندازی های انسانی که هیچ رحمی به یادگارهای ساسانیان نکرده و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته است،تنها بخشی ازغم نامۀ نانوشتۀ نشانه های هویتی و شناسنامۀ بالَنده و نازش خیز مردم شیراز است.

اما داستان پُرغصۀ یادگارهای ساسانیان در همین جا به پایان نمی رسد. پدیداری کانی(معدن)شِن و ماسه در بالای کوه و در واقع،در حریم کوهی و چشم اَنداز(منظر)محوطۀ تاریخی و طبیعی«بَرم دلَک»و اِنفجارهای هر روزه در آن،لرزه بر اَندام بی دفاع پادشاهان ساسانی می اَندازد و آن ها شب ها خواب آشفتۀ مرگ را می بینند. کَند و کاوهای غیرمجاز سودجویان و قاچاقچیان میراث فرهنگی که گویا تمامی ندارد و همین فَروردین ماه گذشته نیز در بازدید میدانی نگارنده،یک مورد تازه روی داده بود،از دیگر تهدیدها و چالش های پیش روی یادگار ساسانیان است. با این همه،تهدید جدی و خطرناکی که یادگار ساسانیان در شیراز با آن رو به رو است،فرونشست زمین در نزدیکی سنگ نگاره ها با خط راست و مستقیم به سمت آثار است که شوربختانه مسولان و مدیران مربوطه،با وجود هشدارهای پِیاپی کارشناسان و گزارش های فراوان نگارنده و درخواست های بی شمار کُنش گران و دوست داران میراث فرهنگی،هیچ توجهی به آن نکرده و از کنار بزرگ ترین چالش محوطۀ تاریخی«بَرم دِلک»به سادگی و با خونسردی گذشته اَند! همچنین شاید بتوان بدترین تهدید برای طبیعت و چشم اَنداز محوطۀ«برم دلک»را خشکیدن چشمۀ هزاران سالۀ آن دانست که با بی مسولیتی و کم کاری مدیران و مسولان مربوطه، بیش از یک دهه است که گریبان این منطقۀ تاریخی و طبیعی را گرفته است و تهدیدی بزرگ برای آینده محوطه به شمار می آید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا