سنگ نگاره «پریشو»ی کازرون با مرگ دست و پنجه نرم می کند

سیاوش آریا

سنگ نگاره ساسانی نامدار به «پریشو» در شهرستان کازرون پارس در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برد و با مرگ دست و پنجه نرم می کند.

سنگ نگارۀ ساسانی نامدار به «پریشو» در کازرون پارس، همچنان مورد بی توجهی و بی مهری مسولان میراث فرهنگی استان قراردارد.ترک و شکاف ها در جای جای این سنگ نگاره رو به افزایش است و زندگی آن را با خطر جدی روبه رو کرده است.گُل سنگ ها درگِرداگرد این نگارکند(نقش برجسته) روییده و خود سبب پوسیدگی و از میان رفتن سنگ ها شده است.دست درازی مردم نا آگاه بومی و آسیب رسانی آن ها نیز از دیگر دشواری های این سنگ نگارۀ ارزشمند است.

گذشت زمان و رخنه عوامل طبیعی و بدتر از همه، رسیدگی نکردن به سنگ نگاره «پریشو» آن را در آستانه مرگ و حذف از چهره تاریخ قرار داده است.

سخن درخُور نگرش آن است که، این سنگ نگاره درجای بسیار بدی قرار گرفته است و ریزش و رانش سنگ ها و نوع سنگ صخره ای که این نگارکند در آن جای گرفته وضعیت آن را بدتر کرده است و می طلبد که مسولان فرهنگی کشور به آن توجه بیشتری کنند.زیرا اگر این اثر بسیار ارزشمند و بی همتا به همین گونه به حال خود رها شود به زودی رو به ویرانی کامل می رود و مرگش را باید نظاره گر باشیم.
باید دانست که پیشتر و در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، پایین این سنگ نگاره را سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی با پتک ویران کرده و شکسته و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته بودند.
هم اینک نیز به باور کارشناسان امر این سنگ نگاره نیازمند فوری مرمت است تا بتواند به زیست خود ادامه دهد.
درباره هویت این سنگ نگاره نیز دیدگاه های گوناگونی وجود دارد و برخی از نویسندگان آنرا زن و یا به دوره پیش از ساسانی نسبت داده اند، ولی کارشناسانی که روی نگارکندهای ساسانی پژوهش کرده و آنرا از نزدیک دیده اند همگی آنرا ساسانی و مرد دانسته اند که این را می توان از فرم پوشاک آن دریافت. این سنگ نگاره بی گمان از آن یکی از مقام های بلندپایه یا صاحب منصبان، فرمانروایان بومی و حتا شاهزادگان ساسانی می تواند باشد.
سنگ نگاره «پریشو» در یکم آذرماه ۱۳۸۸ خورشیدی با شماره ۲۷۵۸۵ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا