برج قابوس تَرَک خورد

برج هزار ساله قابوس، یادگار دوران شکوه اولین حکومت های ایرانی و اسلامی  محلی در شمال ایران، که روزگاری محل بارگاه دانشمندان و ادیبان ایران زمین بود، چند سالی است که اسیر ناملایمات و مدیریت ضعیف گشته است.

شهرام سماوات: در یک دهه گذشته این دومین بار است که داربست‌های آهنی، چون حصاری زمخت این برج تاریخی را در غل و زنجیر  کرده اند و چهره زیبای این بنای سر به فلک کشیده را به کراهت کشانده اند.

یک بار در سال ۹۶ به مدت چند ماه و دیگر بار در سال ۹۸ که تا به امروز نیز ادامه داشته و بهانه مسئول غایب حفاظت از این اثر که مدیریت پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس را دارد، برای این استمرار حضور داربست‌های آهنی در اطراف این بنای بی‌نظیر، تحقیق و پژوهش و مرمت آن ذکر شده است.

حال اینکه این تحقیق و پژوهش و مرمت‌های انجام شده یا نشده، پس از گذشت چهارسال هنوز به سرانجام نرسیده و امروز خبر از بوجود آمدن تَرَک های قابل توجه آن هم در داخل بنا و سازه این اثر تاریخی به گوش رسیده.

اگر تا دیروز نگران داربست ها و اثر این حصار آهنی و ضربه های حاصل از برخوردشان با قسمت بیرونی بنا و یا زنگار آهن نشسته بر چهره برج بودیم، امروز نگرانی ما صدچندان گشته و وااسفا گویان بر این سومدیریت و بی‌خیالی مدیران میراث فرهنگی گنبدکاووس و گلستان می گرییم که این یادگار استوار تاریخی را تا مرز فروپاشی کشانده اند و همچنان توسط بالادستی‌ها حمایت می شوند و سوءِ مدیریتشان همچنان مستدام است.

آری برج تاریخی و یادگار هزارساله و چشم و چراغ فرهنگ و تاریخ هزاران ساله گنبدقابوس، در جداره داخلی گنبد ترک برداشته و این اتفاق و استمرار بی‌توجهی به حفظ و مرمت این بنای تاریخی، در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند مخاطرات جدی برای این یادمان تاریخی و افسوسی ماندگار برای نسل امروز و فرزندان ما به بار آورد.

شاید این آخرین فرصت برای مدیران ارشد میراث فرهنگی گلستان و شهرستان گنبدکاووس باشد تا اشتباه پیشینیان خود  در انتصاب مدیران سفارشی در میراث فرهنگی گنبدکاووس و پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس که بانیان وضع موجود هستند را با دقت بیشتری بررسی کرده و در تکاپوی جبران این اشتباه بیفتند و با اقدامات اساسی و ضربتی کار مرمت و احیاءِ این اثر بی‌نظیر تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل