وقت‌کشی به سبک مدیران وزارت میراث‌فرهنگی! باغ ۸ هکتاری رامسر باز هم ثبت ملی نشد!

مریم اطیابی

پرونده باغ ۸ هکتاری رامسر در حالی  امروز ۲ اسفند۱۴۰۲ از سوی علیرضا ایزدی مدیر کل دفتر ثبت وزارتخانه میراث فرهنگی ثبت ملی نشد و ارجاع یافت که مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی یک هفته پیش یعنی ۲۳ بهمن در نامه‌ای خطاب به حسین ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی مازندران اعلام کرده است که اطلاعات  ارائه شده در خصوص قدمت و عرصه اثر پیشنهادی مورد تایید پژوهشکده باستان‌شناسی است.

پیش‌تر در ۷ بهمن ۱۴۰۲«علیرضا ایزدی» مدیر کل دفتر ثبت آثار وزارتخانه،از «حسین ایزدی» مدیر کل میراث فرهنگی مازندران خواسته بود نقشه عرصه پیشنهادی را تهیه و پس از اخذ تاییده کتبی پژوهشکده باستان‌شناسی به این دفتر ارسال کند.

حال پرسش این است وقتی کل پرونده همراه با مستندات و تاییده پژوهشکده باستان‌شناسی برای دفتر ثبت ارسال شده علت تعلل این دفتر در ثبت این اثر با توجه به احتمال خطر تخریب باغ ۸ هکتاری رامسر چیست؟! آیا مدیر کل دفتر ثبت نمی‌داند که می‌تواند اثر را ثبت و در پرونده قید کند ظرف مدت معین باقی مستندات برای تکمیل پرونده ارسال شود؟!

پیش‌تر فعالان میراث‌فرهنگی رامسر در مطلبی که به میراث‌باشی ارسال کرده بودند، تاکید داشتند که جواد واحدی معاون حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی با کمک و هدایت عوامل شهرستانی، قریب به ۸ ماه در فرآیند ثبت این عرصه کارشکنی کرده است.

حال ظاهرا با اقدام امروز دفتر ثبت علی‌رغم ضرورت ثبت این باغ نه تنها مدیر کل بخش حقوقی وزارتخانه که  مدیر کل دفتر ثبت هم علاقه‌ عجیبی به کش دادن  و وقت‌کشی برای ثبت این پرونده دارد! از ثبت نشدن باغ ۸ هکتاری  قرار است چه کسانی منتفع شوند؟

محوطه تاریخی «گرمه‌رود» که به «باغ ۸ هکتاری» رامسر موسوم است، در فاصله ۷۶۹- ۷۵۰ ه‌ق پایتخت تنکابن بوده و طی حفاری‌های اتفاقی اداره‌کل فلاحت این شهر در سال ۱۳۱۳، آثاری ازجمله سکه‌های طلا، زیور آلات، ادوات جنگی و همچنین بقایای خانه یا یک قصر که به سرعت آن را از بین بردند، کشف شد.

باوجود این که زون انبوه‌سازی مسکن رامسر در طرح تفصیلی مشخص شده، اخبار واصله پیش‌تر  نشان می‌داد که بخشی از این محوطه تاریخی در قالب طرح مولدسازی به ساخت مسکن ملی اختصاص خواهد یافت که با واکنش جدی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی مواجه شد. هر چند بعدها فرماندار رامسر در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرد که در باغ هشت هکتاری مسکن ملی نخواهیم ساخت.

محوطه گرمه‌رود دارای لکه‌های هیرکانی است و کاربری باغ-اداری دارد. با جداسازی چهار هکتار از اراضی باغ و انتقال مالکیت آن به وزارت راه‌وشهرسازی، فعالان و کارشناسان حوزه میراث بیم آن را دارند که این محوطه تاریخی با راهبری این نهاد در استان و نبود پرونده ثبت ملی از باغ درجه یک به منطقه مسکونی و… تغییر کاربری دهد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل