هرمزگان؛ الگوی ملی در معماری مدارس با تلفیق سنت و مدرنیته
استان هرمزگان با بهرهگیری از معماری بومی و ترکیب آن با دانش روز، به یکی از موفقترین استانهای کشور در طراحی و احداث فضاهای آموزشی تبدیل شده است.
این استان، طی دو سال اخیر توانسته است چهار رتبه برتر کشوری در حوزه معماری مدارس را از آن خود کند و به الگویی ملی برای سایر استانها تبدیل شود.
معماری بومی، قلب طراحی مدارس هرمزگان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، مهندس مهدی باوقار زعیمی، با اشاره به اهمیت معماری بومی در طراحی مدارس، بر این باور است که معماری مدارس باید هویت، فرهنگ و ویژگیهای اقلیمی منطقه را منعکس کند. به همین دلیل، در طراحی مدارس استان، عناصری همچون زمینهگرایی، بومیگرایی، پایداری و سازگاری با محیط زیست مورد توجه قرار میگیرد.
طراحی مدارس در این استان فراتر از ساخت کلاسهای آموزشی است. فضاهای ورزشی، فرهنگی، مهارتی و حتی فضاهای پاتوقی و حیاطهای پویا، بخشی از استانداردهای طراحی مدارس هرمزگان هستند.
دستاوردهای برجسته در عرصه ملی و بینالمللی
هرمزگان طی سالهای اخیر در زمینه معماری مدارس درخشیده است. کسب مقام اول و دوم در سومین همایش بینالمللی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی، یکی از این موفقیتهاست. این افتخارات نشان از توانمندی مهندسان و طراحان استان دارد که با ابتکار و خلاقیت، معماری مدارس را به سطحی جدید رساندهاند.
همچنین، ارزیابیهای ملی سازمان نوسازی مدارس کشور نشان میدهد که معاونت فنی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان، رتبه عالی را در بازه زمانی اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲ کسب کرده است. این موفقیت منجر به تخصیص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اضافی برای توسعه فضاهای آموزشی استان شده است.
تلفیق معماری سنتی و مدرن برای نسل آینده
یکی از رویکردهای برجسته در طراحی مدارس هرمزگان، تلفیق معماری سنتی و مدرن است. باوقار تاکید میکند که حفظ ویژگیهای بومی و استفاده از فناوریهای روز در طراحی مدارس، به ایجاد فضاهایی استاندارد، پایدار و کارآمد منجر شده است. این رویکرد نهتنها باعث افزایش کیفیت فضاهای آموزشی شده، بلکه شرایط یادگیری دانشآموزان را نیز بهبود بخشیده است.
استانداردهای زیستمحیطی در معماری مدارس هرمزگان
یکی از جنبههای مورد توجه در طراحی مدارس این استان، سازگاری با محیط زیست است. استفاده از انرژیهای پاک، توجه به پایداری بنا و بهرهگیری از مواد سازگار با اقلیم، از جمله عواملی هستند که باعث شده مدارس هرمزگان نهتنها فضایی مناسب برای یادگیری باشند، بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک کنند.
چشمانداز آینده؛ تبدیل هرمزگان به الگوی جهانی
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان تاکید دارد که این استان در حال تبدیل شدن به الگویی برای سایر استانهای کشور و حتی در سطح بینالمللی است. موفقیتهای کنونی هرمزگان، مرهون پیشینه معماری غنی، تلاش مهندسان خلاق و توجه به استانداردهای روز دنیا در طراحی مدارس است.
هرمزگان با تلفیق هنر معماری بومی و فناوریهای نوین، گامی فراتر از سایر استانها در طراحی و احداث فضاهای آموزشی برداشته است. این استان اکنون بهعنوان پیشرو در معماری مدارس شناخته میشود و توانسته است استانداردهای ملی را ارتقا دهد. با استمرار این روند، هرمزگان نهتنها در سطح ملی بلکه در عرصه بینالمللی نیز میتواند به الگویی برای طراحی فضاهای آموزشی تبدیل شود.
تأثیر معماری مدارس بر فرآیند یادگیری
یکی از نکات برجسته در طراحی مدارس هرمزگان، توجه ویژه به تأثیر معماری بر فرآیند یادگیری دانشآموزان است. مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان، مهندس باوقار، بر این موضوع تأکید میکند که مدرسه باید فضایی باشد که در آن دانشآموزان احساس راحتی و انگیزه کنند و این امر بهطور مستقیم بر کیفیت یادگیری آنها تأثیر میگذارد.
در این راستا، طراحی فضاهای باز، کلاسهای نورگیر، استفاده از رنگهای متناسب با محیط و توجه به ایجاد فضاهای اجتماعی و فرهنگی، همگی بهعنوان عوامل مؤثر در بهبود کیفیت آموزشی مورد توجه قرار گرفتهاند. این طراحیها به دانشآموزان کمک میکنند تا در محیطی سالم و پویا رشد کنند و بتوانند از تمام ظرفیتهای آموزشی بهرهبرداری کنند.
اهمیت مشارکت جامعه محلی در طراحی مدارس
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد معماری مدارس در هرمزگان، مشارکت فعال جامعه محلی در طراحی و اجرای پروژهها است. این امر نهتنها به تقویت حس مالکیت در میان مردم میانجامد بلکه باعث میشود طراحیها با ویژگیهای بومی و نیازهای محلی سازگارتر شوند.
به گفته مهندس باوقار، در بسیاری از پروژههای طراحی مدارس در هرمزگان، از نظر و ایدههای معماران و مهندسان محلی استفاده میشود. این امر موجب میشود که طرحهای اجرایی نهتنها با ویژگیهای فرهنگی و جغرافیایی منطقه همخوانی داشته باشند بلکه از نظر اقتصادی و زیستمحیطی نیز بهینهتر شوند.
گامهای بعدی؛ توسعه و گسترش الگوی هرمزگان در سراسر کشور
استان هرمزگان با دستاوردهای چشمگیر خود در طراحی و ساخت مدارس، بهعنوان الگویی برای سایر استانها معرفی شده است. باوقار در این زمینه میگوید که این موفقیتها باید بهعنوان یک مدل در سراسر کشور ترویج شوند.
برای تحقق این هدف، باید استانداردهای طراحی مدارس در سطح ملی بهروزرسانی شده و از تجربیات موفق استانهای پیشرو مانند هرمزگان بهرهبرداری شود. همچنین، آموزش و حمایت از مهندسان و معماران در سایر استانها، بهویژه در زمینه طراحی مدارس با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و زیستمحیطی، ضروری است.
استان هرمزگان با بهرهگیری از معماری بومی و ترکیب آن با فناوریهای روز، به پیشگام در طراحی و ساخت فضاهای آموزشی تبدیل شده است. این استان با دستیابی به موفقیتهای چشمگیر در سطح ملی و بینالمللی، گامهای بلندی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود شرایط زندگی دانشآموزان برداشته است.
حال، با استمرار این روند و ترویج این الگوی موفق در سایر استانها و حتی در سطح جهانی، میتوان به آیندهای روشن برای معماری مدارس کشور امیدوار بود. هرچند این راه هنوز هم چالشهایی دارد، اما تجربه هرمزگان نشان میدهد که با همت و تلاش مسئولان و متخصصان، میتوان به هدفهای بزرگ در زمینه طراحی و احداث فضاهای آموزشی دست یافت.
انتهای پیام