بهره‌مندی بیش از ۴۷۰۰ نفر از روشندلان هرمزگان از خدمات بهزیستی

در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید که در بندرعباس برگزار شد، سامیه جهانشاهی، مدیرکل بهزیستی هرمزگان، از ارائه خدمات به بیش از ۴۷۰۰ نفر از افراد دارای آسیب بینایی در این استان خبر داد. وی با اشاره به این که از میان این افراد، ۵۹۹ نفر دارای چند معلولیت هستند، تأکید کرد که بهزیستی هرمزگان همواره تلاش خود را در راستای حمایت از این قشر ادامه داده است.

این مراسم با حضور نمایندگان مجلس، مدیران استانی و جمعی از نابینایان و خانواده‌های آنان برگزار شد و شرکت‌کنندگان با برنامه‌هایی همچون قرائت قرآن، دکلمه‌خوانی و اجرای سرود، روز جهانی عصای سفید را گرامی داشتند.

اهمیت روز جهانی عصای سفید و حمایت از نابینایان

مدیرکل بهزیستی هرمزگان در این مراسم با تبریک روز جهانی عصای سفید (۲۴ مهرماه)، این روز را نماد عزم ملی برای به‌کارگیری توانمندی‌های نابینایان و توجه بیشتر به مشکلات آن‌ها دانست. جهانشاهی گفت: «گرامیداشت این روز نشان‌دهنده تعهد ملی برای ایجاد محیط‌های مناسب برای افراد دارای آسیب بینایی و فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای آن‌هاست.»

وی همچنین به اقدامات بهزیستی در زمینه پیشگیری از اختلالات بینایی اشاره کرد و اظهار داشت که یکی از مهم‌ترین اقدامات بهزیستی، اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی و مشاوره‌های ژنتیکی به‌منظور جلوگیری از انواع معلولیت‌ها است. به گفته جهانشاهی، غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال نیز یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی است که در سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار کودک در استان تحت پوشش آن قرار گرفتند. وی تصریح کرد که این برنامه باعث شد تا از بروز تنبلی چشم و نابینایی در ۳۷۸ کودک پیشگیری شود.

حمایت‌های بهزیستی و فراهم کردن تجهیزات برای نابینایان

جهانشاهی همچنین به حمایت‌های مادی و تجهیزاتی از نابینایان اشاره کرد و گفت که در سال گذشته ۲۱۰ قلم تجهیزات کمکی شامل عصا، ساعت‌های گویا، دستگاه‌های بزرگ‌نمایی، تجهیزات آشپزخانه و دیگر وسایل ضروری در اختیار نابینایان و کم‌بینایان قرار گرفت. علاوه بر این، ۴۱۸ نفر از دانش‌آموزان و ۷۹ دانشجوی دارای آسیب بینایی از کمک‌هزینه تحصیلی بهره‌مند شدند.

مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی برای نابینایان هرمزگان

مدیرکل بهزیستی هرمزگان از فعالیت مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک کم‌بینا و نابینا به‌عنوان نخستین مرکز تخصصی در استان خبر داد. این مرکز به افراد دارای اختلالات بینایی از سنین شیرخوارگی تا ۱۵ سالگی خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهد. خدمات این مرکز شامل برنامه‌های توانبخشی با استفاده از هنر و ورزش، روان‌شناسی، کاردرمانی و گفتاردرمانی است و هدف آن، کمک به کودکان برای دست‌یابی به استقلال نسبی است.

اهمیت دسترسی به فناوری و حمایت از نابینایان

جهانشاهی شعار امسال روز جهانی عصای سفید را «دسترسی به فناوری، نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان» عنوان کرد و افزود که دسترسی کامل به فناوری‌های مدرن و منابع تخصصی، می‌تواند موجب توانمندسازی و مشارکت مؤثر افراد دارای آسیب بینایی در جامعه شود. او تأکید کرد که دستیابی به این هدف نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و اجرای دقیق قوانین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است.

تقدیر از نابینایان موفق در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید

در بخش پایانی مراسم، از ۴۰ نفر از نابینایان و کم‌بینایان موفق در زمینه‌های ورزشی، هنری، تحصیلی و فرهنگی با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد. همچنین به همه روشندلان حاضر در این مراسم هدایایی از سوی بهزیستی استان اهدا شد. این مراسم نشان‌دهنده اهمیت ویژه جامعه به توانمندی‌ها و دستاوردهای افراد دارای آسیب بینایی بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا