نفت می‌دهیم، غذای گاو و گوسفند می‌گیریم

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: ما توانستیم در حد چند صد هزار تن مشتقات نفتی به برزیل صادر و در ازای آن نهاده‌های دامی دریافت کنیم؛ مشکلاتی در بین این راه وجود داشت اما در حال حاضر حل شده‌اند و حجم مبادلات در حال گسترش است.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون کشاورزی جزییات تهاتر نفت با محصولات کشاورزی را بررسی کرده است؟ گفت: بحث تهاتر نفت با محصولات کشاورزی نخستین بار در دولت سیزدهم مطرح شده است از این‌رو ما وزیر نفت، معاونان وی و روسای شرکت‌های پتروشیمی را به کمیسیون کشاورزی فرا خواندیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: یکی از کشورهای هدف صادرات مواد پتروشیمی به‌خصوص کود ازته ( این کود برای رشد و نمو گیاهان بسیار اهمیت دارد) کشور برزیل است از سوی دیگر این کشور یکی از تامین‌کنندگان اصلی ذرت، کنجاله سویا و گوشت ما نیز است، از این‌رو مقرر شد شرکت‌های پتروشیمی ازته که نیاز مبرم این کشور است را تامین و در مقابل این کشور نیازهای ما در زمینه محصولات کشاورزی را برطرف کند.

به گفته وی، در حال حاضر تلاش داریم که همین رویکرد یعنی تهاتر نفت و مشتقات آن با محصولات کشاورزی را با دیگر کشورها پی بگیریم و بررسی کنیم که با کدام کشورها می‌توانیم در این زمینه مبادله داشته باشیم. به‌عنوان مثال روسیه یکی از اصلی‌ترین کشورهای تامین کننده گندم ما است اما نمی‌توانیم به این کشور مشتقات نفت بدهیم و از آنها تقاضای گندم کنیم چراکه این کشور خود نفت دارد.

اعظمی ساردویی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد تهاتر نفت با محصولات کشاورزی عملیاتی شده است؟ گفت: بله ما توانستیم در حد چند صد هزار تن مشتقات نفت به برزیل بدهیم و در ازای آن نهاده‌های دامی دریافت کنیم؛ مشکلاتی در بین این راه وجود داشت اما در حال حاضر حل شده‌اند و حجم مبادلات در حال گسترش است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای وجود دارد که از محل تهاتر نفت بخشی ازآن برای خودکفایی تولید برنج تخصیص داده ‌شود؟ گفت: چنین مسئله‌ای در کمیسیون کشاورزی مطرح نشده است اما اگر ما خواهان خودکفایی در تولید برنج هستیم با بازسازی و نوسازی کارخانه‌های شالی‌کوبی و زه‌کشی ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شمالی و تقویت آب‌بندان‌های شمال کشور به این مهم دست خواهیم یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی جلسات متعددی را با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کرده است و وی را مکلف کرده‌ایم که تا سال آینده این برنامه‌ها عملیاتی شوند. اگر وزارت کشاورزی با تمام قوا جلو بیایید خودکفایی در تولید برنج دور از ذهن نخواهد بود.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به دعوت رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به مجلس، گفت: ریاست این سازمان به کمیسیون کشاورزی گزارش داد که ما به کشاورزان شمالی رقم جدید برنج با عملکرد تولید ۴ الی ۵ تن در هر هکتار را به کشاورزان شمالی معرفی کردیم و باید منتظر باشیم که آیا در عمل نیز کاشت این رقم نتیجه خواهد داد. این سازمان در شهریور سال آینده باید گزارش‌های افزایش عملکرد در این زمینه را کمیسیون کشاورزی ارائه بدهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا