منصور، تک تیرانداز، مصلحت و یدو / ۴ فیلم برتر دهمین جایزه سینمایی ققنوس معرفی شدند
اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد.این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانهای و از طریق شبکه افق برگزار میشد، برگزیدگان خویش را معرفی کرد.
به گزارش اشکان نیوز ، «تک تیرانداز»، «یدو»، «منصور» و «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند.برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکهای ۷۵ نفره از متفکران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شدند.
در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش میشد، دکتر جلال غفاری، محمد هاشمی، مهدی ناظمی و محمد حسینی به عنوان نمایندگان شبکه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصتها و زمینههای سینما پیشرفت»، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلمها تقدیر شد.
مهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه (تهیهکننده مصلحت)، حسین دارابی (کارگردان مصلحت)، علی درخشنده (مجری طرح یدو) و علی غفاری (کارگردان تک تیرانداز) در این برنامه و اختتامیه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهدا گردید.
جلال غفاری که پیش از این، مسئولیت شبکه افق را بر عهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت : در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه میخوانند بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، کاملا علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و کارکردهای واقعی رسانه است.
محمد هاشمی، که هماکنون قائممقام بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارد و پیش از این مسئولیتهای رسانهای متعددی داشته، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشته از سوژههای پیشرفت دانست و اظهار داشت : نمونههایی همچون شهید حبیبپور که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکردهایی است که میتواند به جای سیاهنمایی، محور حرکت جامعه شود.سینمای ما از این سوژهها به شدت تهی است و به آنها نمیپردازد.فیلم «تک تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ماست که هم قهرمانپروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزتآفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما میگذارد.
هاشمی، ضمن اشاره به مساله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا که بخش عمدهای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالنهای سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.
محمد حسینی، از غفلت خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه کرد و اضافه کرد که این با سینما واقعگرا هم نمیخواند زیرا که معنویتگرایی و خداگرایی، از عمیقترین واقعیتهای پدیدارشده جامعه ایران است. حسینی، ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوشساخت و اثرگذار بر مخاطب خواند و گفت : دفاع مقدس سرشار از این ظرفیتهای نهفته است که میتواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثرگذار باشد و سبب پیشرفت گردد.علمگرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگیهای شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.
مهدی ناظمی، در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوشساخت سینمایی دانست که حتما ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت.ناظمی گفت : شخصتپردازی و فیلمنامه ، قصهگویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگیهای خوب این اثر سینمایی بود.این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، میتواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد زیرا فراتر از شعارزدگی و مضمون زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطبپسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد.
محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت»، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت : ما در تمام کارهای سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم که در میان همه مشکلات و گرههای اجتماعی و . . . همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست.
مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانهای تاکید کرد و بیان داشت که قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلمنامه قوی و مستند ساخته است.
جنبش فکری هنری سینما انقلاب که امسال با محوریت «سینما، رسانه و پیشرفت» کار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سالهای آینده، این حرکت را در طول سال و در قالب نشستها، محافل و برنامههای رسانهای متعدد، ادامه خواهد داد.
انتهای پیام