آیا ازدواج بین شهربانو ، دختر یزد گرد سوم با امام حسین ع حقیقت دارد؟

یزد گرد سوم هنگامی که به تخارستان گریخت ، سه زن داشت.از این سه زن ، هفت پسر و پنج دختر داشته است.منابع مختلف تاریخی نام دختران یزد گرد سوم را چنین بیان کرده اند:
شهین ، آذرک ، بابونه( شهربانو ) ، تهمینه.
در رابطه با شهربانو( بابونه ) باید گفت که داستانی که گفته میشود شهبانو با امام سوم شیعیان ازدواج کرده است افسانه ای بیش نیست ؛ چرا که اکثر منابع دست اول تاریخی حاکی از آن است که یزد گرد سوم تمامی دختران و زنان طائفه خود را عازم چین کرد تا از دستبرد تازیان در امان بمانند. استاد سعید نفیسی در این خصوص گوید: …پیداست که این مطلب درست نیست ، چرا که فیروز ، بزرگترین پسر یزد گرد سوم ، مدتها پس از سقوط ساسانیان در قسمت شرقی فلات ایران با تازی ها در حال جنگ بود که در یکی از جنگ هایش ، پسرش شاه آفرید به همراه دختر فیروز ، اسیر شده و این دو را به اسارت به مدینه برده اند ، بعدها خلیفه وقت ، ولید ابن عبد الملک با بابونه ازدواج کرده و پسری به نام یزید بن ولید به دنیا آورده است.( سال ۹۶ هجری ).سده ها بعد از ترکیب نام شاه آفرید و بابونه ، شهربابونه و سپس ” شهربانو ” درست کرده و به جای آنکه بنویسند نوه یزدگرد سوم را به مدینه برده اند نام دختر او را ذکر کرده اند.در هر صورت شکی نیست که هیچ یک از پسران و دختران یزدگرد سوم با تازی ها رو به رو نشده اند.در واقع شخصی که به عنوان شهربانو میشناسیم نوه یزد گرد بوده است که دختر او ، که با ولید بن عبد الملک ازدواج کرده بود

همچنین استاد پرویز رجبی در کتاب سده های گم شده گوید “…تنها منبعی که به ازدواج بین شهربانو و حسین بن علی اشاره میکند ، مجمع التواریخ و القصص است.همچنین مجمع التواریخ و القصص اشاره میکند که ماهویه برادری به نام سنجان داشته است.دختر سنجان با حسین بن علی ازدواج کرده و مادر امام زین العابدین ، امام چهارم شیعیان بوده است.استاد پرویز رجبی در این خصوص گوید ” ماهویه ، شهربان بلخ در سال ۳۶ هجری به کوفه نزد امام علی رفته و سند تسلیم خود را به تایید ایشان رسانید به دنبال آن علی بن ابیطالب نامه ای به دهقانان ، دهسالاران و اسواران نوشتند که از آن پس جزیه خود را به ماهویه بپردازند.بنابراین محتمل است که ازدواج دختر سنجان با حسین بن علی حاصل سفر ماهویه به کوفه بوده باشد.

البته دیوید بلو ، در کتاب زندگی پر ماجرای شاه عباس ، اسطوره ایران در رابطه با این موضوع معتقد بود که صفوی ها برای توجیه ایدولوژی شیعی و البته مشروعیت بخشیدن به حاکمیت خویش ، داستان ازدواج شهربانو و حسین بن علی را با شاخ و برگ های بسیار ، ترویج داده بودند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا