حرکت به‌سوی توسعه راه‌های روستایی؛ نشست مشترک سازمان راهداری و انجمن خیرین راه و ترابری

در راستای توسعه راه‌های روستایی و ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، نشست مشترک معاونت ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با انجمن خیرین راه و ترابری برگزار شد. در این نشست، موضوعات کلیدی از جمله توسعه راه‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار، نوسازی و هوشمندسازی ماشین‌آلات راهداری، تأمین مالی پایدار و ایجاد ردیف قانونی برای پروژه‌های خیرساز مورد بررسی قرار گرفت. این جلسه، گامی مهم در جهت جذب سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی برای توسعه پایدار راه‌های کشور محسوب می‌شود.

ضرورت توسعه راه‌های روستایی و نقش خیرین در تسریع پروژه‌ها راه‌های روستایی به‌عنوان شریان‌های حیاتی کشور، نقشی مهم در رونق اقتصادی، کاهش مهاجرت، تسهیل دسترسی به خدمات شهری و افزایش رفاه اجتماعی دارند. با این حال، بسیاری از روستاهای کشور هنوز از زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب محروم‌اند. در این زمینه، مشارکت خیرین در ساخت راه‌ها، اقدامی موثر برای تسریع فرآیند توسعه است.

در نشست اخیر، بر توسعه راه‌های روستاهای بالای ۵۰ خانوار تأکید شد. این تصمیم، به‌دلیل جمعیت قابل توجه این روستاها و اهمیت ارتباط جاده‌ای آن‌ها با مراکز شهری اتخاذ شده است. مطابق برنامه‌های سازمان راهداری، اولویت با مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته است که بهبود راه‌های آن‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سطح زندگی ساکنان داشته باشد.

نوسازی ماشین‌آلات راهداری؛ چالش‌ها و راهکارها

یکی از مباحث کلیدی این نشست، لزوم نوسازی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات راهداری بود. با توجه به فرسودگی تجهیزات موجود و نیاز به تکنولوژی‌های نوین برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نگهداری جاده‌ها، بر هوشمندسازی ماشین‌آلات راهداری تأکید شد.

در این خصوص، دو راهکار مطرح شد:
۱. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای بهینه‌سازی عملیات راهداری، از جمله استفاده از سیستم‌های GPS و تجهیزات مدرن در مدیریت نگهداری راه‌ها.
۲. مشارکت بخش خصوصی و پیمانکاران برای تأمین و نوسازی ماشین‌آلات، که می‌تواند فشار مالی بر دولت را کاهش دهد و روند نگهداری راه‌ها را تسریع کند.

تأمین مالی پایدار برای انجمن خیرین راه و ترابری

یکی از دغدغه‌های اصلی در این نشست، تأمین نقدینگی پایدار برای انجمن خیرین راه و ترابری بود. در حال حاضر، کمک‌های مردمی منبع اصلی تأمین مالی این انجمن است، اما کارشناسان تأکید کردند که باید از منابع جدیدی برای تأمین مالی استفاده شود.

در این راستا، دو پیشنهاد ارائه شد:
۱. جذب مشارکت پیمانکاران فعال در مجموعه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌های فعال در پروژه‌های راهسازی، بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را به تأمین مالی پروژه‌های خیرساز اختصاص دهند.
۲. ایجاد ردیف بودجه قانونی برای پروژه‌های خیرساز؛ این اقدام می‌تواند زمینه را برای حمایت مالی دولت از این پروژه‌ها فراهم کرده و نقش خیرین را تقویت کند.

حضور مقامات و تأکید بر لزوم تسریع پروژه‌ها

این نشست با حضور مقامات ارشد سازمان راهداری و اعضای هیأت مدیره انجمن خیرین راه و ترابری برگزار شد.

حاضران در نشست:
• معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای
• مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی
• مشاور ریاست سازمان در امور خیرین
• رئیس و اعضای هیأت مدیره انجمن خیرین راه و ترابری

حاضران بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌ها، رفع موانع اداری و تسهیل همکاری‌های بین‌بخشی تأکید کردند.

چشم‌انداز آینده

این نشست، گامی موثر در جهت هم‌افزایی بین بخش دولتی و خیرین در توسعه راه‌های روستایی بود. از نتایج مهم این جلسه می‌توان به تصویب راهکارهایی برای نوسازی ماشین‌آلات، تأمین مالی پایدار انجمن خیرین و ایجاد زیرساخت قانونی برای پروژه‌های خیرساز اشاره کرد.

با توجه به اهمیت راه‌های روستایی در توسعه کشور، انتظار می‌رود که این تصمیمات، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، تأثیر محسوسی بر بهبود وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش ایمنی و تسهیل دسترسی روستاییان به امکانات شهری داشته باشد.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در کنار انجمن خیرین، همچنان به دنبال اجرای پروژه‌های جدید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف برای توسعه پایدار راه‌های کشور خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. درود برجناب متقین .مارانندگان بدون متولی هستیم و کانون رانندگان وانجمن صنفی های رانندگان از سوی رانندگان انتخاب نشده اند و سالهاست برصندلی مدیریت تکیه زده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا