تبلاتکلیفی داوطلبان بومی در آزمون کیفیتبخشی اونای؛ هزینههای مضاعف و اعتراضات بیپاسخ
با گذشت پنج ماه از برگزاری آزمون کیفیتبخشی اونای، همچنان داوطلبان مناطق جزایر و بشاگرد در انتظار رسیدگی به اعتراضات خود هستند. در حالی که نیروهای بومی چشمانتظار شفافسازی و جذب در آموزش و پرورشاند، مسئولان بدون پاسخ به اعتراضات، آزمون جدیدی برگزار کردهاند. این تصمیم نهتنها مشکلات قبلی را حل نکرده، بلکه هزینههای مضاعفی را بر دوش داوطلبان تحمیل کرده است.
اعتراضات بیپاسخ و آزمونی جدید به جای حل مسئله داوطلبانی که در آزمونهای کد ۱۹ و ۵ شرکت کردهاند، ماههاست که منتظر اعلام نتایج قطعی و رسیدگی به اعتراضاتشان هستند. اما به جای آنکه آموزشوپرورش به این درخواستها پاسخ دهد، آزمون جدیدی را برای جذب نیرو برگزار کرده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که بسیاری از شرکتکنندگان قبلی هنوز وضعیت خود را مشخص نکردهاند و انتظار داشتند که بر اساس نتایج قبلی، افراد واجد شرایط جذب شوند.
از سوی دیگر، بسیاری از داوطلبان برای شرکت در این آزمونها هزینههای زیادی متحمل شدهاند. حالا که آزمون جدیدی برگزار شده، آنها مجبورند بار دیگر هزینه کنند، بدون آنکه تضمینی برای پذیرش یا رسیدگی به اعتراضاتشان وجود داشته باشد.
مشکل بزرگتر: استعفای نیروهای غیر بومی و بحران کمبود معلم در بشاگرد
یکی از مسائل جدی که باعث نارضایتی داوطلبان بومی شده، جذب نیروهای غیر بومی از استان کرمان برای تدریس در بشاگرد است. این در حالی است که بسیاری از نیروهای بومی منطقه، که آشنایی بیشتری با شرایط فرهنگی و جغرافیایی این ناحیه دارند، همچنان بلاتکلیفاند.
نکته قابل توجه این است که ۱۰ نفر از نیروهای غیر بومی که در این منطقه جذب شده بودند، به دلیل مسافت طولانی و شرایط سخت، از ادامه کار انصراف دادهاند. این اتفاق بار دیگر نشان داد که جذب نیروهای بومی میتوانست از ابتدا تصمیم بهتری باشد، اما حالا با استعفای این افراد، آموزشوپرورش باید دوباره نیرو جذب کند و بحران کمبود معلم همچنان پابرجاست.
مطالبه داوطلبان: شفافیت و جلوگیری از هزینههای اضافی
داوطلبان بومی بشاگرد خواستار رسیدگی فوری به اعتراضات خود و شفافسازی روند پذیرش آزمون کیفیتبخشی اونای هستند. آنها معتقدند که بهجای برگزاری آزمون جدید، باید وضعیت داوطلبان آزمون قبلی مشخص شود و افراد واجد شرایط بدون نیاز به آزمون مجدد جذب شوند.
برگزاری مجدد آزمون، علاوه بر ایجاد سردرگمی، باعث تحمیل هزینههای سنگین بر داوطلبان شده است. این مسئله در مناطق محرومی مانند بشاگرد که شرایط اقتصادی چندان مطلوب نیست، فشار مضاعفی بر شرکتکنندگان وارد میکند.
ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت نیروهای بومی
با توجه به شرایط موجود، ضروری است که مسئولان آموزشوپرورش هرچه سریعتر به اعتراضات آزمونهای قبلی رسیدگی کنند و تکلیف داوطلبان بومی را مشخص کنند. همچنین، لازم است سیاستگذاریهای بهتری برای جذب نیروهای آموزشی صورت گیرد تا از تکرار مشکلاتی مانند استعفای نیروهای غیر بومی و کمبود معلم در مناطق محروم جلوگیری شود.
بلاتکلیفی نیروهای بومی و هزینههای سرسامآور آزمونهای مکرر، مسائلی نیستند که بتوان بهراحتی از کنار آنها گذشت. اکنون چشم امید داوطلبان به تصمیمگیریهای مسئولانهای است که آینده شغلی آنها و وضعیت آموزش در این مناطق را مشخص کند.
لزوم توجه به نیازهای بومی و کاهش مشکلات آموزشی
یکی از مهمترین مسائل در جذب معلمان برای مناطق محرومی مانند بشاگرد، در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و فرهنگی منطقه است. داوطلبان بومی که سالها در این مناطق زندگی کردهاند، بهخوبی با شرایط اقلیمی، راههای ارتباطی دشوار و نیازهای دانشآموزان آشنایی دارند. در مقابل، بسیاری از نیروهای غیر بومی که بدون شناخت کافی از منطقه جذب میشوند، به دلیل سختی مسیر، امکانات کم و شرایط کاری نامناسب، پس از مدتی مجبور به استعفا میشوند. این موضوع نشان میدهد که سیاستگذاریهای گذشته کارآمد نبوده و نیاز به بازنگری جدی دارد.
اگر مسئولان آموزشوپرورش بهجای برگزاری آزمونهای جدید، روی رسیدگی به اعتراضات داوطلبان قبلی تمرکز کنند، میتوانند ضمن کاهش هزینهها، از تکرار بحرانهایی مانند کمبود معلم در مدارس جلوگیری کنند. در شرایطی که ۱۰ نفر از نیروهای غیر بومی مستعفی شدهاند، منطقیترین راهکار این است که نیروهای بومی در اولویت جذب قرار گیرند.
بیتوجهی به مشکلات اقتصادی داوطلبان و تحمیل هزینههای سنگین
یکی از نگرانیهای اصلی داوطلبان این است که مجبور به پرداخت هزینههای مجدد برای آزمون جدید هستند، درحالیکه هنوز نتیجه آزمون قبلی مشخص نشده است. این وضعیت برای داوطلبانی که از مناطق محروم و کمبرخوردار هستند، فشار اقتصادی زیادی ایجاد میکند.
هزینههای مربوط به آزمون شامل هزینه ثبتنام، رفتوآمد، اسکان در شهرهای محل برگزاری آزمون و حتی هزینههای آمادگی برای آزمون است. برای بسیاری از داوطلبان، این مخارج سنگین است و توانایی شرکت دوباره در آزمون را ندارند. این در حالی است که اگر به نتایج آزمون قبلی بهدرستی رسیدگی میشد، نیازی به برگزاری آزمون مجدد نبود.
مطالبه اصلی: تعیین تکلیف نیروهای بومی و شفافیت در روند جذب
داوطلبان بومی بشاگرد خواهان شفافسازی در روند رسیدگی به نتایج آزمون کیفیتبخشی اونای هستند. آنها معتقدند که باید وضعیت داوطلبانی که در آزمون قبلی شرکت کردهاند مشخص شود و کسانی که شرایط جذب را دارند، بدون نیاز به شرکت مجدد در آزمون، به کار گرفته شوند.
همچنین، شفافیت در اعلام نتایج، توضیح درباره علت رد صلاحیت برخی از داوطلبان و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات جذب نیرو از جمله خواستههای اصلی معترضان است. آموزشوپرورش باید در این زمینه پاسخگو باشد و راهکاری عملی ارائه دهد تا این بلاتکلیفی طولانیمدت پایان یابد.
لزوم تغییر سیاستهای جذب معلم در مناطق محروم
تجربه سالهای اخیر نشان داده است که جذب نیروهای غیربومی برای تدریس در مناطق محروم چندان موفقیتآمیز نبوده است. بسیاری از این معلمان پس از مدت کوتاهی به دلیل سختی شرایط کاری استعفا دادهاند. در مقابل، نیروهای بومی که بهخوبی با محیط و نیازهای آموزشی منطقه آشنایی دارند، در اولویت جذب قرار نگرفتهاند.
برای حل این مشکل، لازم است سیاستهای جذب معلم تغییر کند و تمرکز بیشتری بر استفاده از ظرفیتهای بومی باشد. این اقدام نهتنها موجب کاهش هزینهها و جلوگیری از اتلاف منابع خواهد شد، بلکه به بهبود کیفیت آموزش در این مناطق نیز کمک خواهد کرد.
پایان بلاتکلیفی داوطلبان، مطالبهای جدی و فوری
با توجه به مشکلات ایجادشده، ضروری است که آموزشوپرورش هرچه سریعتر به اعتراضات داوطلبان رسیدگی کند و روند جذب نیرو را شفافسازی نماید. بلاتکلیفی طولانیمدت داوطلبان، برگزاری آزمونهای مکرر و هزینههای سنگین تحمیلشده به داوطلبان، مسائل مهمی هستند که نیاز به راهکار فوری دارند.
اکنون که ۱۰ نفر از نیروهای غیر بومی مستعفی شدهاند، بهترین فرصت برای جذب نیروهای بومی منطقه فراهم شده است. تصمیمگیریهای آینده در این زمینه، نهتنها بر سرنوشت این داوطلبان بلکه بر آینده آموزشی مناطق محرومی مانند بشاگرد نیز تأثیرگذار خواهد بود. مسئولان باید پاسخگوی این مطالبه باشند و اقدامات عملی برای حل این بحران انجام دهند.
بیتوجهی به اعتراضات آزمون جزایر و بشاگرد؛ تنها آزمونی که رسیدگی نشد
در حالی که به اعتراضات داوطلبان آزمونهای کیفیتبخشی و ماده ۲۸ رسیدگی شد و افراد شرکتکننده در کدهای ۱۹ و ۵ تعیین تکلیف شدند، اما آزمون جزایر و بشاگرد همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد. این آزمون تنها آزمونی است که نهتنها به اعتراضات داوطلبانش پاسخی داده نشده، بلکه حتی تکمیل ظرفیتی برای آن در نظر گرفته نشده است.
این وضعیت موجب اعتراض گسترده داوطلبان شده است، زیرا در سایر آزمونها، پس از بررسی اعتراضات، فرآیند جذب و تکمیل ظرفیت صورت گرفت، اما داوطلبان جزایر و بشاگرد با وجود پنج ماه انتظار، همچنان در بیخبری مطلق به سر میبرند. این در حالی است که مناطق محرومی مانند بشاگرد به شدت نیازمند نیروی آموزشی هستند و تصمیمگیری دیرهنگام در این زمینه، بحران کمبود معلم را تشدید خواهد کرد.
چرا فقط آزمون جزایر و بشاگرد مورد بیتوجهی قرار گرفته است؟
سؤال اساسی اینجاست که چرا در حالی که اعتراضات سایر داوطلبان بررسی شد و تکمیل ظرفیت انجام گرفت، آزمون جزایر و بشاگرد از این قاعده مستثنا شده است؟ آیا سیاستی خاص برای این مناطق در نظر گرفته شده یا صرفاً بیتوجهی به این داوطلبان ادامه دارد؟
با توجه به نیاز مبرم مناطق جزایر و بشاگرد به معلمان جدید، منطقیترین راهکار این بود که مانند آزمونهای دیگر، اعتراضات بررسی و تکمیل ظرفیت اجرا شود. اما تصمیمگیریهای آموزشوپرورش نشان میدهد که این آزمون به حاشیه رانده شده و داوطلبان آن در وضعیت نامشخصی قرار گرفتهاند.
مطالبه جدی داوطلبان: اجرای عدالت در روند رسیدگی به آزمونها
داوطلبان جزایر و بشاگرد به درستی این مطالبه را دارند که چرا باید تنها آزمونی باشند که اعتراضاتشان بررسی نشده و تکمیل ظرفیت برایشان در نظر گرفته نشده است. اگر در سایر آزمونها امکان رسیدگی به اعتراضات وجود داشت، پس چرا در این آزمون چنین امکانی فراهم نشده است؟
آنها خواستار پاسخگویی شفاف از سوی مسئولان هستند و انتظار دارند که مانند دیگر آزمونها، تکلیفشان مشخص شود. در غیر این صورت، بیاعتمادی نسبت به روند برگزاری آزمونها و تصمیمات آموزشوپرورش افزایش خواهد یافت.
پایان تبعیض در رسیدگی به آزمونها، مطالبهای جدی و ضروری
در شرایطی که داوطلبان سایر آزمونها تعیین تکلیف شدهاند، ادامه بلاتکلیفی آزمون جزایر و بشاگرد غیرقابل قبول است. آموزشوپرورش باید هرچه سریعتر نسبت به رسیدگی به اعتراضات این آزمون اقدام کند و روند تکمیل ظرفیت را اجرا نماید.
اگر این روند نادیده گرفته شود، نهتنها داوطلبان متضرر خواهند شد، بلکه نظام آموزشی مناطق محروم نیز دچار مشکلات بیشتری خواهد شد. اکنون زمان آن رسیده که مسئولان با شفافسازی و اتخاذ تصمیمی عادلانه، این ناعدالتی را پایان دهند و داوطلبان این آزمون را از بلاتکلیفی نجات دهند.
انتهای پیام