پایان عصر مدیریت ادوار گذشته پرچالش در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) و شروع مدیریت “حسن درویشی” گامی مهم در مبارزه با فساد و رانت/حفظ منافع ملی و تغییر ریل با حجامت سیستم حمل و نقل جاده ای در این مرکز حساس

پس از دوره‌ای پرتنش ادوار گذشته در مدیریت پایانه بار بندر امام خمینی (ره)، نهادی که نقش استراتژیک در تأمین کالاهای اساسی کشور دارد، با تغییرات مدیریتی و سکانداری حسن درویشی، روند شفاف‌سازی و مبارزه با فساد به شیوه‌ای جدی‌تر پیگیری شد.

حسن درویشی که در سال ۱۴۰۰ مسئولیت این پایانه مهم را بر عهده گرفت، با اقدامات شجاعانه و ضد فساد، نظم و شفافیت را در این مجموعه بازگرداند.

نامه ای که میتوانست نظم حمل و نقل در بندرامام خمینی و حتی در خوزستان بهم بزند

بندر امام خمینی (ره)؛ شاه‌راه اقتصادی کشور

بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران و مرکز اصلی حمل‌ونقل کالاهای اساسی و استراتژیک، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. این بندر با بیش از ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، محوری برای واردات کالاهای حیاتی مانند گندم، سویا ، ذرت ، شکر و دیگر نهاده‌های دامی و کشاورزی است که از تأمین مواد غذایی تا رونق اقتصادی در استان‌های مختلف تأثیرگذار است. علاوه بر این، کالاهای صنعتی مانند تیرآهن، میلگرد و کانتینرها نیز از این مسیر وارد کشور می‌شوند، که اهمیت این بندر را در حوزه اقتصادی دوچندان می‌کند.

نامه درویشی که مانع از اجرای نامه دغاغله شد که و جلوگیری بر هم خوردن نظم حمل و نقل پایانه بار بندرامام شد

دوره پرتنش مدیریت ادوار گذشته

از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ دوره‌ای که به‌ واسطه شرایط مدیریتی و نفوذ برخی از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی حمل‌ و نقل دوره ششم، حاشیه‌ها و تخلفات گسترده‌ای بر جای گذاشت. در این دوره، شکایات متعددی پیرامون سوءاستفاده‌های مالی و تخلفات بارنامه‌ای از سوی برخی شرکت‌ها مطرح شد که نهایتاً پرونده‌ای پرتنش را شکل داد و برخورد در کمیسیون ماده ۱۲ سلیقه ای و با اشاره انگشت احدی از اعضای هیات مدیره سابق دوره ششم بود. عدم استقلال در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و نفوذ برخی افراد در فرآیندهای اجرایی، منجر به وقایع تلخی شد؛ از جمله اقدام برخی اعضای هیأت مدیره سابق دوره ششم انجمن به تحصیل مال از طریق نامشروع(پرونده معروف به ۲٪) با سوء استفاده از جایگاه انجمن از طریق دریافت پول زور از شرکت های حمل و نقل در قالب هبه بود. پرونده این فساد اقتصادی در نهایت به قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام استان خوزستان (سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) ارجاع داده شد و طی آن، دو نفر از متهمان اصلی به دو سال حبس محکوم شدند و در نهایتا با رضایت شکات و با پذیرش اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، متهمین تبرئه شدند.

آغاز دوره مدیریت حسن درویشی: گامی به سوی تحول و شفافیت و فسادستیزی

در شهریورماه سال ۱۴۰۰، حسن درویشی به‌عنوان مدیر پایانه بار بندر امام خمینی (ره) منصوب شد و توانست با اقدامات جسورانه و تصمیم‌گیری‌های قاطعانه، موجبات تغییر و اصلاحات گسترده‌ای را در این پایانه حساس فراهم آورد. درویشی با در نظر داشتن مصالح عمومی و منافع ملی، تلاش خود را برای کاهش تخلفات و ایجاد فضایی شفاف به کار بست؛ به طوری که پس از مدت کوتاهی، دادستان بندر امام خمینی (ره) با لوح تقدیری، از اقدامات او قدردانی کرد.

در ادامه، ریاست وقت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز با تقدیری رسمی، رضایت و خرسندی خود از عملکرد مدیریتی درویشی را اعلام کرد؛ چرا که به‌ وضوح شاهد کاهش تخلفات و رانت‌های مختلف در این پایانه بود. یکی از نقاط عطف مدیریتی درویشی، مخالفت او با اجرای طرح بومی‌گرایی در بندر امام خمینی (ره) بود که این اقدام، مانع از بروز اعتراضات گسترده در میان کامیون‌داران استان‌های مختلف شد و توانست به برقراری آرامش در روند فعالیت‌های بندری کمک کند.

کاهش رانت و فساد با شجاعت مدیریتی

درویشی با جسارت خاصی در برابر برخی تصمیمات اشتباه از سوی مقام‌های بالاتر ایستادگی کرد و از اجرای اقداماتی که با قوانین مدیریت خدمات کشوری در تعارض بود، خودداری نمود. در اقدامی دیگر، او با ارسال نامه‌ای به مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، مانع از اجرای دستورالعملی از سوی مدیرکل سابق دفتر حمل و نقل کالا شد که می‌توانست به تضعیف جایگاه پایانه بار بندر امام خمینی (ره) منجر شود. جسارت و قاطعیت او در مقابله با رانت‌ها و رویکرد ضد فساد، پایانه بندر امام خمینی (ره) را از مشکلات متعدد اقتصادی و اداری در امان نگه داشت و الگویی از مدیریت پاک را در این پایانه استراتژیک به نمایش گذاشت.

اقدامات ماندگار درویشی و رضایت عمومی

حسن درویشی با اقدامات اساسی برای جلوگیری از بسترهای فسادخیز، توانست به صورت گسترده رضایت و اعتماد عمومی را جلب کند. نتیجه این خدمات و پیشنهادات ارزنده او برای اشتغال پایدار در نهایت باعث شد تا مجموعه‌ای از مقامات محلی از جمله بخشدار، امام جمعه، رئیس دادگستری، فرمانده سپاه پاسداران و دادستان بندر امام خمینی (ره)، در مراسم هفته بسیج در تاریخ ۲۳ آبانماه ۱۴۰۳ واقع در بخشداری بندرامام از او تقدیر کنند. افزون بر این، نقش درویشی در مقابله با تخلفات بارنامه‌ای که طی سال‌های پیشین در این پایانه به اوج رسیده بود، سبب شد تا اداره کل راهداری استان خوزستان نیز با پیگیری و دقت، برخی از پرونده‌های تخلف را به سرانجام رسانده و به جریمه متخلفان اقدام کند. در اقدامی دیگر درویشی با درایت و استفاده از ظرفیت های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل کالای جاده ای و انجمن صنفی رانندگان و کامیونداران بندرامام خمینی(ره) بعنوان ۲ بازوی اجرایی خود توانست در بخش تامین امنیت غذایی کشور در بخش لجستیک و حمل و نقل در بارندگی های بهاری سال ۱۴۰۳ از بروز خسارت سنگین به گندم محلی خوزستان جلوگیری بعمل آورد و همچنین با پیگیری های مکرر از طریق تشکلات صنفی حجم انبوهی از کامیون های مستقر در پایانه بار بندرامام را روانه ی بارگیری حمل گندم های کشاورزان خوزستانی کند. همین تلاش ها سبب شد که در شانزدهم آبانماه ۱۴۰۳ لوح تجلیلی به ایشان با امضا معاون استاندار خوزستان و مدیرکله اداره غله و بازرگانی خوزستان، اعطا گردد‌.

درویشی، مدیری که در مقابل مشکلات و رانت‌ها ایستاد

در طی بیش از ۵۰ سال فعالیت پایانه بار بندر امام خمینی (ره)، مدیری با این سطح از شجاعت، قاطعیت و ضدیت با رانت و فساد، کم‌تر به چشم دیده شده است. اقدامات قاطعانه درویشی باعث شد تا بسیاری از رانت‌ها و تخلفات موجود، به‌ویژه در حوزه حمل‌ و نقل و بارگیری کالاها، به طرز چشم‌گیری کاهش یابد. حضور درویشی، یک نقطه عطف در تاریخ مدیریت این بندر بزرگ به حساب می‌آید و اقدامات او، نه‌ تنها برای کارکنان پایانه بار، بلکه برای تمامی افرادی که در زنجیره تأمین کالای اساسی کشور فعالیت می‌کنند، یک الگوی برجسته و قابل ستایش است.

میراث مدیریتی که می‌تواند سرمشقی برای آینده روشن باشد

درویشی پس از ۲ بار درخواست استعفا از مدیرکل خوزستان، نهایتا برای سومین بار و ارسال استعفای رسمی در مهرماه سال ۱۴۰۳ تقدیم کرد. جایگاه وی احتمالا به سید امید احمدپور واگذار خواهد شد. وی فردی با سابقه در کنترل بارنامه و شناخت از مشکلات و موانع پیش روی پایانه بار، اکنون وظیفه سنگینی برای ادامه راه درویشی برعهده دارد. با توجه به سوابق قبلی احمدپور در مقابله با رانت و نفوذ، بسیاری امیدوارند که او بتواند روند تحولات مثبت در این پایانه را ادامه دهد.

درویشی، الگویی از مدیریت شفاف و قاطع

پایان دوره مدیریت حسن درویشی در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) نشانگر این است که شفافیت و قاطعیت می‌تواند اثری پایدار بر جای بگذارد. تجربه موفق او در مبارزه با فساد رانت و ایجاد شفافیت، الگویی برای مدیران آینده خواهد بود تا به منافع ملی و مصالح عمومی بیشتر توجه کنند.

در نهایت، تجربه مدیریت درویشی در بندر امام خمینی (ره)، نشان‌دهنده این است که چگونه مدیریتی شفاف و قاطع می‌تواند تأثیراتی عمیق در کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی بگذارد. پایان دوره مدیریت درویشی، بدون شک از دستاوردهای مهمی است که می‌تواند الگویی برای دیگر مدیران اجرایی در سراسر کشور باشد.

وزارت راه و شهرسازی، علی الخصوص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یکی از مدیران خاص و ویژه خود را در حوزه ی عملیاتی و اجرائی از دست داد.


گزینه ی احتمالی جایگزین درویشی، سیدامید احمدپور

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا