فاجعه کنکور و اولین آزمون عدالت و انصاف رئیس جمهور

نگرانی و اعتراض بسیاری از داوطلبان کنکور و خانواده‌ها در سال جاری، تغییرات عمده‌ای بود که در سیستم کنکور سراسری و تراز معدل سوابق دانش‌آموزان اعمال شد.

در این مقاله به بررسی و تحلیل این تغییرات و تأثیرات آن بر داوطلبان و نظام آموزش عالی کشور می‌پردازیم:
در کنکور سال جاری، سقف تراز آزمون سراسری و تراز معدل سوابق دانش‌آموزان بیش از ۸۰۰ واحد کاهش یافت که این تغییرات باعث شد تا داوطلبان سال جاری با مشکلات جدی در رتبه‌بندی مواجه شوند. از سوی دیگر، ترازهای داوطلبان سال قبل ذخیره شده و این افراد که در رشته‌های پرطرفدار گروه علوم تجربی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) پذیرفته شده و مشغول به تحصیل هستند، در سال جدید نیز با ثبت‌نام در کنکور، در رتبه‌بندی شرکت داده شده‌اند تا بار دیگر انتخاب رشته جدید انجام دهند و رشته و شهر محل تحصیل یا نوع روزانه و شهریه‌پرداز و آزاد خود را تغییر دهند.

استفاده از تراز ذخیره برای داوطلبان سال قبل، موجب شده که داوطلبان سال جاری با فاجعه رتبه مواجه شوند. این سوال مطرح است که آیا عدالت و انصاف است که شخصی سال گذشته صندلی رشته‌های پرطرفدار را در دانشگاهی اشغال کرده، امسال با سقف تراز کنکور و معدل سال گذشته، رتبه‌بندی و صندلی جدیدی را در رشته پرطرفدار تغییر دهد و یا محل تحصیل در دانشگاه دیگر را اشغال نماید و به نوعی عدم امکان جابجایی دانشجویان را دور بزند؟

این وضعیت علاوه بر ظلم فاحش به داوطلبان سال جاری، ظرفیت مجموع صندلی‌های سال گذشته و سال جاری رشته‌های پرطرفدار را به نصف کاهش خواهد داد و به نظام آموزش عالی و نظام سلامت کشور ضربه مهلکی وارد خواهد کرد.

این تغییرات اعمال شده در سیستم کنکور سراسری و تراز معدل سوابق دانش‌آموزان نیازمند بازنگری و اصلاحات جدی است.
اولین آزمون رئیس جمهور در عدالت و انصاف است که امیدواریم شخصاً وارد شوند و از این فاجعه هولناک جلوگیری کنند و اعتماد عمومی را به بیش از یک میلیون داوطلب و خانواده‌های آنان و جامعه برگردانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا