چوب حراج بر تن آثار تاریخی اصفهان؟!

تغییر مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در همین دو ماه گذشته و آمدن ایشان از سمنان با آن همه خوشنامی خاص خود به اصفهان و ادامه همان روند تفکری و مدیریتی، به نام دکتر کرمزاده ای که کرمش را شکر است.

مهدی جعفری «کنشگر میراث فرهنگی – اصفهان»: جناب آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی کشور!
میراث فرهنگی اصفهان در همین دوماه گذشته دارای فراز و فرودهای خاص خود بوده است. نمونه این رفتار ها که در گذشته واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی به دو صورت انجام میشد، که اولین آن و مدون ترین آن صندوق خصولتی احیای آثار تاریخی بود که با برگزاری مزایدات و ارایه جدول های مورد نظر و شرایط صورت می‌گرفت و یا طبق کمسیون ماده ۲۷ میراث فرهنگی در جلسه کارگروه متشکل از سایر وزارت خانه ها و سازمان خاص مورد اشاره در این ماده و بررسی کارشناسان انجام میشد، که هر دو این روش ها نیاز تایید لیست این بناها در جلسه هیئات دولت و تاییدیه هیأت وزیران می بود. اما این که اخیرا با چه روش‌هایی این بناهای تاریخی که همه سرمایه ملی می‌باشد و با چه نگرشی به چه افرادی واگذار می‌شود هنوز مجهول مانده است.

طبق همین روش های ناشناخته و شنیده ها آثاری تاریخی در شهر اصفهان و بویژه در اطراف میدان نقش جهان به افراد خاص در حال یا انجام واگذاری می‌بوده است که توجه شما را به سوالات زیر جلب میکنم:

اول نکته مهم که باید اینجا به آن پرداخت اشاره به بخشنامه سرپرست ریاست محترم جمهوری جناب آقای مخبر در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ به شماره ۴۳۷۶۸ که موجب این بخشنامه کلیه دستگاه های اجرایی موظف هستند تا پایان دولت چهاردهم از هرگونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابجایی نیروی انسانی و نقل و انتقالات اموال دولتی و… خودداری نمایند.

لذا میماند طرح چند سوال از شما:

استعفای معاون میراث فرهنگی استان اصفهان  و ارتباط آن با واگذاری بناهای تاریخی اصفهان و بویژه اطراف میدان نقش جهان به افراد و مجموعه های  خاص چیست؟

پذیرش استعفای ایشان و جایگزینی سرکار خانم خطابخش مسئول کنونی میدان نقش جهان با حفظ سمت به جای ایشان و مراودات مهربانانه همیشگی این خانم با این واگذاری ها چیست؟

کنار گذاشتن مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی اصفهان و با ارتباط آوردن جوانی تازه کار به جای ایشان چون این سمت در شورای  تصمیمات واگذاری  نقش مهم دارد و همسو با فکر معاونت میراث جدید می‌باشد در چیست؟

تغییر مسئول دفتر امانی اداره میراث فرهنگی هم که در همین رابطه ها و همزمان با دو سمت دیگر انجام شده در چیست؟

نسبت فامیلی مدیرکل میراث فرهنگی استان  اصفهان با دبیر جبهه پایداری استان اصفهان که همزمان هم معاونت عمرانی استانداری اصفهان نیز می‌باشد آیا با موضوعات فوق هم راستا است؟ یا این نسبت واقعی نیست و اتفاقی بوده است؟

حضور معاون سابق  میراث فرهنگی در دولت دهم و مشاور کنونی معاون عمرانی استانداری اصفهان و رابطه فامیلی ایشان با خانم خطابخش هم آیا نکته ای اتفاقی در رابطه با تغییرات بالا  دارد؟

جناب آقای ضرغامی به عنوان یک فعال میراث فرهنگی در دو دهه گذشته و بدون نگاه و گرایش سیاسی  خدمت شما عرض می‌کنم طی همه این سال ها کنش‌گری همچنان ما نه امید اصلاحی دیگر به این زد و بند ها و شرایط در این وزارت خانه (معاونت سابق) داریم و نه آنکه شما بدتان بیاید یا خیر انتظار عکس‌العمل در جهات بهبودی، اما فقط این را به عنوان کنش‌گران و دیده بان این حوزه به سمع و نظر مردم می‌رسانیم تا در تاریخ ثبت شود و اینکه روزی اگر نگرش  عدالتی واقعی این حکمرانی بر خود دید قطعا با رجوع به این موارد به سراغ متخلفان و دو رویان بروند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا