دپو زباله و نخاله در پل قاجاری بادامک شهریار

گردشگری شهریار خیال خامی که زیر خروارها زباله فراموش شده است

سعید فتوحی: پل آبرسان بادامک مربوط به دوره قاجار می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری شهریار باشد.

از جمله پل‌های آبرسانی که در اطراف تهران دیده می‌شود و از نظر تاریخی بسیار مورد توجه قرار گرفته است پل آبرسان شهریار است که در روستای بادامک واقع شده و در شهریور ۱۳۸۲ با شماره ۹۸۹۶ به ثبت ملی رسیده است.

در گذشته‌های نه چندان دور در شهر‌ها و روستاها برای آبرسانی به اراضی کشاورزی از این پل‌ها استفاده می‌شد. به این سازه‌ها یا پل‌های آب در گذشته آباره نیز گفته می‌شد و از اهمیت بالایی برخوردار بود.

این پل تاریخی در غرب روستای بادامک و در مجاورت با زمین‌های ورامینک واقع شده است. برای رسیدن به این اثر ملی باید در جاده شهریار از سعید آباد عبور کرد و دقیقا بعد از پل جدید الاحداث بادامک و طی مسافتی اندک از این پل دیدن کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران سال ۹۹ گفته بود این پل قدیمی در زیر قسمتی از جاده کنونی قرار گرفته که با توجه به حجم تردد زیاد خودروها و به جهت حفظ ماندگاری، این پل نیاز به مرمّت و بازسازی دارد.

هر چند اکنون به نظر می‌رسد این پل مرمت شده اما آنچه در نگاه نخست شوک برانگیز است انبوه نخاله دپو شده در اطراف آن است به گونه‌ای که چهره زیبای این پل زیر تلی از نخاله‌ها و لجن حاصل از آب راکد کاملا مخدوش و مدفون، متعفن شده است.

این در حالی است که حتی یک تابلو شناسایی مبنی بر ثبت ملی و تاریخی بودن این پل وجود ندارد و حتی نیاز است که در جاده شهریار افزون بر این تابلو در طول مسیر هم در چندین جا با نصب تابلوهایی از نزدیک شدن به این اثر تاریخی خبر داد.

از سویی انتقاد جدی به نوع معرفی اثار تاریخی استان تهران وجود دارد. ما نتوانستیم آثار استان تهران را به خوبی به گردشگران، راهنمایان گردشگری، اصحاب رسانه و مسئولان استان و شهرستان معرفی کنیم تا آنجا که برای کسی دغدغه‌ای وجود ندارد چه بر این پل می‌گذرد.

مگر ما چند پل تاریخی در استان تهران داریم؟چرا باید یک اثر ثبت ملی که مرمت هم شده محل دپو نخاله و زباله باشد و مسئولان میراث فرهنگی استان تهران کوچکترین اطلاعی از وضعیت آن نداشته باشند؟ اگر اطلاع دارند چرا هیچ واکنشی به این وضعیت نشان نمی‌دهند؟

با این وضعیت چگونه می‌توان گردشگر را به این منطقه آورد و به او در مورد آبرسان‌ها، سیستم آبرسانی و تاریخچه آن در این منطقه توضیح داد؟

چگونه و از کجا باید پیگیر وضعیت این پل تاریخی ثبت ملی شد؟ از راهداری؟ استانداری؟ فرمانداری؟ اداره کل میراث فرهنگی استان تهران یا اداره میراث فرهنگی شهرستان شهریار؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا