یک گام تا نابودی قلعه تاریخی اشتران

نادر نینوایی

در مسیر همدان به سمت گنجنامه، قلعه‌ای به‌جا‌مانده از عهد قاجار به نام قلعه اشتران (اردلان) وجود دارد که از نظر موقعیت جغرافیایی و وسعت یکی از قلعه‌های نادر در استان همدان است.

باوجود اینکه قلعه اشتران تویسرکان به ثبت ملی رسیده، اما امروز حال‌و‌ روز خوشی ندارد و آنطور که یکی از فعالان میراث فرهنگی تویسرکان به «جهان‌صنعت» گفته با خطر تخریب مواجه است.

روایت‌های این فعال میراث حاکی از آن است که قلعه اشتران به حال خود رها شده و بدون نگهبان و حفاظت موثر تبدیل به پاتوقی برای معتادان شده است.
این وضعیت نابسامان در حالی رقم خورده که قلعه مذکور در مجاورت روستای اشتران و در ۱۸کیلومتری شهر تویسرکان قرار گرفته است و در صورت حفاظت و مرمت موثر، می‌تواند زمینه توسعه گردشگری و درآمدزایی را برای مردم محلی فراهم آورد.

یکی از فعالان میراث فرهنگی تویسرکان که به سبب برخی ملاحظات نخواست نامی از او برده شود، درخصوص وضعیت قلعه اشتران به «جهان‌صنعت» گفت: چند سال قبل یکی از دیوارهای قلعه را مرمت کردند اما از آن پس این اثر تاریخی به حال خود رها شد و امروز دارد به سمت تخریب پیش می‌رود. بخش‌هایی نیز که بازسازی کرده‌اند متاسفانه ناشیانه بوده و روی قلعه ایزوگام نصب کرده و ناودان فلزی گذاشته‌اند که این شرایط، عملا قلعه را از حالت تاریخی خارج کرده است.

وی خاطر‌نشان کرد: مرمت و حفاظت از آثار تاریخی باید پیوستگی و مداومت داشته باشد و باید با استفاده از نگهبان و برطرف کردن آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر فرسایش در طول سال ایجاد شود، اثر را به شکل مطلوب حفظ کرد. در صورت رها شدن قلعه اشتران اما به سبب گلی بودن بنا، رفته‌رفته قلعه تخریب خواهد شد. توجه داشته باشید که نظیر این قلعه، فقط سه‌مورد در کشور وجود دارد که دومورد در استان کردستان است و یکی در تویسرکان.

باتوجه به اینکه روستای اشتران به عنوان اولین روستای هدف گردشگری استان همدان تاییدیه کمیته فنی را گرفته است، این امیدواری وجود دارد که با تلاش و جدیت مسوولان امر به وضعیت قلعه رسیدگی شود.

تخصیص اعتبارات لازم برای بهسازی روستا به عنوان اولین روستای هدف گردشگری استان همدان و نیز برای بازسازی قلعه اشتران، می‌تواند در مسیر احیای این قلعه تاریخی و ثبت ملی شده مفیدفایده واقع شود و انتظار می‌رود مسوولان امر خصوصا مسوولان وزارت میراث فرهنگی به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا