بیانیه گروه مردمی انجمن دوستداران میراث شهرستان شاهرود قدیم

پیرو انتشار بیانیه اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان سمنان

خبر تکذیب آلوده شدن کتاب های تاریخی استان سمنان توسط موریانه نکاتی قابل ذکر است اما قبل از آن می بایست این توضیح را داد که «کتب آلوده شده به موریانه مرتبط با استان سمنان بوده و تکذیب آن جای تعجب دارد»
اما ذکر چند مورد جهت اطلاع فعالین فرهنگی و میراثی لازم می باشد:

اولا – در خبر منتشر شده در گروه انجمن دوستداران میراث شاهرود قدیم هیچ اشاره ای به «مکان این کتب و کتابخانه ها و مخازن اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان» نشده است در حالی که در بیانیه میراث طوری بیان شده که گویا نگارنده خبر اعلام کرده که این اتفاق در مجموعه میراث فرهنگی استان سمنان رخ داده است.
ثانیاً – اعلام قطعیت «آلوده نبودن کتاب های استان سمنان» در تیتر بیانیه میراث فرهنگی بدون شک هیج پشتوانه ای ندارد زیرا واضح است که این کتابها دچار موریانه زدگی شده و این رویداد ناگوار در استان سمنان رخ داده و حتی در دیگر نقاط کشور نیز موارد مشابهی وجود دارد و غیر قابل انکار می باشد اما با توجه به بازتاب این خبر و برخی سو برداشت ها از ذکر مکان کتب موریانه خورده خودداری شده است. چرا که عقیده داریم نوش دارو پس از مرگ سهراب است …
ثالثاً – هدف از انتشار این خبر تذکری فرهنگی بود که مجموعه های اداری مرتبط و نظارتی ، مردم و علاقمندان حوزه فرهنگی کمک کنند تا از ایجاد این موارد در کل کشور جلوگیری به عمل آید.
در تمام مراحل اطلاع رسانی، هیچ اشاره ای به نام و مکان اداره کل میراث استان سمنان به عنوان مالک نشده بلکه وظیفه ذاتی اداره میراث فرهنگی استان سمنان برای «حفظ اسناد مکتوب و کتب دارای ارزش تاریخی ، فرهنگی و معنوی استان سمنان» مورد تذکر قرار گرفته است.
جای بسی تشکر دارد از ریاست اداره کتابخانه های شهرستان شاهرود جناب آقای سید ابراهیم موسوی رسماً اعلام کردند که با هزینه شخصی و یا از طریق کتابخانه مرجع آیت ا… مرعشی آماده مرمت این کتب می باشند، فعالین مردمی با فرهنگ شهرستان شاهرود نیز اعلام آمادگی نمودند که در مرمت این موارد مشارکت نمایند در صورتی که این اقدام خودجوش عزیزان قابل قدردانی است.
در تماس کارشناس مسئول اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، با اعلام خبری امید بخش و نگاهی بسیار مثبت، ضمن تاکید بر حمایت و مرمت این گونه کتب ، اداره کل موزه ها بدون سلب حق مالکیت آماده بررسی و ثبت ملی اشیاء و کتب و اسناد مکتوب مردمی با هدف حمایت می باشد.
چقدر زیبنده بود اداره کل میراث استان سمنان در بیانیه خود به جای دعوت به اهدای کتب که البته کار صحیحی می باشد با رویکردی جذب کننده نسبت به مرمت رایگان و شناسایی کتاب ها و مجموعه داران اقدام می نمود تا ضمن اعتماد سازی میراث مکتوب استان نیز حفظ گردد و با حذف شرط اهدا فاصله را با دارندگان کتب تاریخی برمی داشت .
رابعاً – بسیار خرسندیم ، اداره کل میراث استان سمنان برای اولین بار در حوزه میراث مکتوب اقدام به فراخوان عمومی کرد و برخلاف روال ناپسند گذشته از الفاظی چون «افراد مغرض، معاند و بی سواد» برای یک انتقاد، استفاده نکرد که این خود رویکردی قابل قبول است.

در خاتمه انشاا…. زمینه ای ایجاد گردد که کارشناسان و متتخصصین در میراث فرهنگی استان سمنان ضمن حضور پر رنگ تر در تصمیم گیری ها ، به جای افراد غیر متخصص و سیاسی با حفظ کارکرد تخصصی افراد ، نسبت به آموزش، آگاه سازی و اطلاع رسانی مردم جهت اعتماد سازی در راستای حفظ اسناد مکتوب گام موثری بردارند.

مدیر گروه مردمی انجمن دوستداران میراث شاهرود قدیم

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا