ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه

زیر چتر و با سپر نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی، تخریب بافت تاریخی ابرکوه ادامه دارد.

طبق گزارشهای دریافتی از اهالی ابرکوه، افراد نزدیک به دفتر نماینده مردم شهرستان ابرکوه در مجلس شورای اسلامی در حال تخریب خانه های تاریخی و قدیمی این شهرستان باستانی و کهن هستند.
این جریان که توسط افراد سودجو و سوداگر در حال دست درازی به میراث فرهنگی و خیانت به مردم فرهنگ دوست ابرکوه هستد، ابتدا به خرید خانه های قدیمی و به قول خودشان فرسوده داخل بافت تاریخی ابرکوه با قیمتهای بسیار پایین اقدام کرده، سپس با همکاری تنگاتنگ شهرداری ابرکوه خانه ها را تخریب، تسطیح و پارکینگ می کنند و زمانی که آب ها از آسیاب افتاد، مشغول ساخت و ساز داخل بافت می شوند.
سالهاست بافت تاریخی ابرکوه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و طبق قوانین حفاظت از آثار ملی ایران هر گونه دخل و تصرف در آن ممنوع است. بر اساس گزارش‌های دریافتی از مردم بومی و‌ محلی ابرکوه این اندک افراد سودجو با حمایت شهرداری، شورای شهر ابرکوه و همچنین از طریق یکی از اشخاص بسیار نزدیک به مسئول دفتر نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی، مشغول خرید و فروش خانه های قدیمی و تخریب آنها در بافت تاریخی و ثبت شده ابرکوه هستند.‌ تصویر اول، خانه مرحوم حسین خان مرادقلی واقع در خیابان شهید رجایی ابرکوه است که چند روز قبل با همکاری عوامل شهرداری ابرکوه متاسفانه کاملا تخریب شد.
همچنین چندی قبل نیز تعدادی از خانه های داخل بافت تاریخی ابرکوه با مجوزهای کاملا غیر قانونی و خودسرانه سرپرست وقت اداره میراث فرهنگی ابرکوه و دو خانه تاریخی و بسیار ارزشمند و بخشهایی از قلعه روستای شمس آباد ابرکوه با چراغ سبز همان سرپرست وقت اداره میراث ابرکوه تخریب شدند که با اعتراض شدید مردم فرهنگ دوست ابرکوه مواجه شد و علی رغم مکاتبات و گزارشات با مراکز قانونی و دولتی، متاسفانه تا این لحظه هیچ اقدامی برای معرفی متخلفین به مراکز قضایی صورت نگرفته است.
تصاویر بعدتر متعلق به خانه ای بسیار ارزشمند و تاریخی با نام خانه افضلی در روستای شمس آباد ابرکوه است که طبق گزارش‌های واصله، تنها مالک بنای مذکور با رضایت و طی یک صورتجلسه ای فی ما بین شورا و معتمدین روستا آن را برای محل سکونت عالم دینی به شورا و مسئولین واگذار میکند و با امید به اینکه خانه اهدایی توسط مسئولین مربوطه مرمت شده و در واقع احیا شود، اما متاسفانه با چراغ سبز سرپرست وقت اداره میراث ابرکوه و خیانت شورای روستای شمس آباد این خانه بسیار زیبا و ارزشمند با اهداف منفعت طلبانه به بهانه های خدمت به خلق الله کاملا با خاک یکسان می شود. این تخریب در حالی انجام می شود که مدتی قبل از تخریب، برنامه کاملا نمایشی «چرخش و گردش در بافت ویژه شمس آباد » توسط پایگاه پژوهشی ابرکوه در همین خانه و روستا برگزار شده اما هیچ گونه اقدامی از سوی پایگاه پژوهشی ابرکوه برای جلوگیری از تخریب خانه و بخشهایی از قلعه صورت نمی گیرد. از آنجاییکه مسئول فنی در حال حاضر اداره میراث فرهنگی ابرکوه که سابقه بسیار تاریکی در حوزه میراث فرهنگی و ید طولانی در تخریب و صدور مجوزهای غیرقانونی برای تخریب و دخل و تصرف و ساخت و ساز داخل بافت تاریخی داشته است و همچنین مسئول پایگاه پژوهشی که سالهاست مشغول اجرای برنامه‌های نمایشی و فانتزی است و مدیر جدید اداره میراث ابرکوه هم که به نظر قدرت پیگیری و جرأت اقدام عاجل و عملی در خصوص حفاظت از میراث ابرکوه را ندارد، لذا باید از مدیران قضایی شهرستان و استان یزد و کشور تقاضای بررسی و اقدام سریع برای نجات بافت تاریخی ابرکوه و شناسایی و‌ معرفی و مجازات متخلفین داشت.
اینکه هدف و نقش نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی در این تخریب‌ها و حتی در مواردی، درخواست کتبی ایشان از مسئولین وزارتخانه ها برای تخریب و تجاوز به بناها و بافت تاریخی ابرکوه چه بوده و چه هست و تا کی قرار است عده ای پشت نام و جایگاه ایشان به این تخریب‌ها ادامه دهند سوال مهمی است و پاسخ آن مهمتر؟
آیا این تخریب‌ها در شهرستان بافق که زادگاه آقای نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی است به همین راحتی و به همین روش است و آقای نماینده مردم ابرکوه در مجلس برای تخریب بافت تاریخی بافق به بهانه توسعه تکایا و یا برای دخل و تصرف و احداث خیابان از وسط آثار تاریخی زادگاهشان شهرستان بافق همین اقدامات و بعضا همین نامه نگاری ها را انجام می دهند؟ گیریم که این کار غلط اندر غلط را انجام می دهند. اما اینجا ابرکوه است و حفظ و احیا و مرمت خشت خشت آثار و بافت تاریخی شهر و روستاهایش برای تک تک ابرقویی ها در سراسر ایران و دنیا مهم بوده و هست.
آقای نماینده چرا برای احیا و سلامت و حفاظت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی ابرکوه دل نمی سوزاند و بودجه ای اختصاص نمی دهد؟
ایشان و برخی از مسئولین ابرکوه و استان یزد در این سالهای اخیر چرا غلام حلقه به گوش و خامِ چهار پنج نفر منفعت طلبِ خودخواه و فرصت طلبِ کاسب و میراث خورِ دور و بر خودشان شده اند؟
چرا دست از سر میراث کهن ابرکوه و اندک مقدار باقی مانده از بافت ارزشمند ابرکوه برنمیدارند؟
شخص شهردار ابرکوه و بویژه اعضای شورای شهر و کمیسیون گردشگری ابرکوه که مدعی حفظ و احیای میراث فرهنگی و رونق گردشگری هستند چه اندازه در پسِ پرده تخریب‌ بناها و خانه ها و دخل و تصرف های حال حاضر و دست کم سه چهار سال اخیر در داخل بافت ابرکوه نقش دارند؟
همچنین اداره کل بازرسی استان و معاونت حقوقی میراث فرهنگی یزد و بویژه وزارتخانه میراث فرهنگی کشور و دادستانی استان و شهرستان ابرکوه تا الان کجا بوده اند و چرا قاطعانه ورود نکرده و در عمل به کمک حفاظت از میراث فرهنگی ابرکوه و حمایت از حقوق مردم فرهنگی و متمدن و میراث دوست ابرکوه نیامده اند؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا