درخواست عجیب و غیر قانونی شهرداری گرگان و سکوت یک‌ماهه میراث فرهنگی!

با چه استدلالی در تپه باستانی قلعه خندان خواستار دفن پیکر مطهر شهدا هستید؟!

شهرداری گرگان در نامه‌ای به تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خطاب  به مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آورده است:«همان گونه که مستحضرید تپه تاریخی قلعه خندان گرگان به عنوان یکی از بناهای مهم تاریخی و گردشگری با پوشش محله‌ای اثر بخش با جمعیت بالای شهری و گردشگری است در همین راستا و به منظور تبیین ارزشهای دفاع مقدس شهرداری گرگان با برنامه ریزی برای ساخت یادمان در محل تپه قلعه خندان تقاضای میزبانی جهت تدفین پیکر پاک شهید گمنام را دارد. معهذا خواهشمند است دستور مساعدت و پیگیری لازم را در این خصوص صادر فرمائید. امید است مورد شفاعت شهداء گرانقدر این مرز و بوم قرار گیریم.»
 
۱⃣با توجه به قانون تعیین حریم در سال ۱۳۸۴ به شماره ۸۴۲۴۹۳۹/۱ و ممنوعیت هرگونه پی‌کنی و کندو‌کاو در عرصه آثار و محوطه‌های تاریخی و با توجه به تصویب نامه سال ۱۳۷۷ که در آن دفن اموات در آثار تاریخی ممنوع اعلام شده است، چرا و ‌به چه دلیل باید یک کار غیرقانونی و فرا قانونی انجام شود؟!

۲⃣ از کی تا کنون تپه و قلعه باستانی ۴۰ متری متعلق به شهرداری شده که برای آن چنین پیشنهادی داده می‌شود؟و آیا شهرداری نمی‌داند که فرض محال دفن پیکر مطهر شهدا باز هم حق ساخت هیچ گونه سازه‌ یادمانی در یک اثر باستانی – تاریخی آن هم یک اثر ۴۰ متری وجود ندارد؟

۳⃣ نهم اردیبهشت که این نامه نوشته شده یک رونوشت هم به ساروی مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان زده شده است؟ علت تعلل در پاسخگویی صریح میراث فرهنگی چیست؟! آیا یک تپه قلعه باستانی با احتمال وجود آثار از دوره‌های مختلف پیش و پس از اسلام که هنوز کاوش خاصی هم روی آن انجام نشده جایگاه مناسبی برای دفن پیکر مطهر شهید است؟! آیا اساسا می‌توان در عرصه یک اثر  دخل و تصرف کرد؟!

۴⃣این اقایان ایده‌پرداز دفن پیکر مطهر شهدا تا کنون خود را یک لحظه جای شهدا گذاشته‌اند؟ کسی که جانش، مهم‌ترین  و گرانبهاترین چیزی که در هستی به او تعلق داشته را کف دستش گرفته و خالصانه برای این کشور جانش را فدا کرده تا به جان و مال و ناموس مردم و ملک این سرزمین( از جمله آثار تاریخی) کوچکترین آسیبی وارد نشود آیا راضی است که قانون زیر پا گذاشته شود و در چنین مکان‌هایی به خاک سپرده شود؟!

۵⃣برای هزارمین بار چرا میراث ناملموس ( در این مورد فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت) و میراث ملموس( آثار تاریخی) را در تقابل با هم قرار می‌دهید؟ چرا وزارت میراث فرهنگی و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، انجمن معماران، وزارت کشور( شهرداری‍ها)  و وزارت راه و شهرسازی یک تفاهم‌نامه امضا نمی‌کنند جهت مکان‌یابی مناسب و ساخت المان‌های فاخر ، شکیل، با معماری ایرانی – اسلامی برای شهدا و شهدای گمنام  مطهر در سراسر کشور.

تپه قلعه خندان در جنوب غربی شهر گرگان، با ۱۲ برج قرار دارد که در عصر اشکانیان، آکروپل استرآباد بر روی آن قرار داشته است.

آثار کشف شده در گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی سال ۸۸ شادروان
قربانعلی عباسی کارشناس ارشد باستان شناسی و هیات همراهش آثاری متعلق به دوره حکومت ساسانیان و دوران‌های تاریخی پس از اسلام را نشان می‌دهد.

اما می‌گویند برای نخستین بار «ژان ژاک دمورگان» باستان شناس فرانسوی در سال ۱۸۹۶ میلادی از این بنا بازدید کرده و معتقد بوده این تپه آثاری از دوره هخامنشی،سلکولی اشکانی و ساسانی دارد.

او نقشه‌ای به همراه تصاویری از آن که به صورت مستطیلی با دو مثلث متساوی‌الساقین در دو طرف آن نشان داده شده و ۱۲ برجک دیده بانی دورتادور آن را فرا گرفته، تهیه کرده است.

بنابراین با توجه به بودجه کم و گمانه‌زنی مختصر سال ۸۸ صرفا آثاری از دوره ساسانیان به بعد کاوش شده است و این تپه قلعه نیازمند کاوش‌های بیشتر و مرمت است.

قلعه خندان در سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۷۰۱  ثبت ملی شده است.

همچنین طی سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ بخش ضلع شمالی و غربی محوطه برای جلوگیری از توسعه ساخت و ساز، دیوارکشی شده است.

در این منطقه همچنین آثار تاریخی گوناگونی از قرون اولیه اسلام تا دوره صفویان کشف شده است. از این آثار می‌توانیم به خشت‌هایی با ابعاد
۸×۳۸×۳۷ سانتی متری اشاره کنیم که به اواخر دوره ساسانی تعلق دارند.

در حد فاصل محوطه باستانی قلعه خندان تا شهر استرآباد، یک معبر مخفی زیرزمینی وجود دارد که در گذشته از آن برای ذخیره آذوقه و مواد غذایی استفاده می کردند. وجود این معبر، یکی از دلایل شگفت انگیز بودن تپه قلعه خندان به شمار می رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا