ما هم پناهنده و مهاجریم….!!

عباس صالحی پور شهواری «روان شناس»

ایران از نظر فرار مغزها در صدر کشورهای جهان قرار دارد، حدود ۲۵٪ از کل ایرانیان تحصیل کرده هم‌اکنون در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ایرانیان تحصیل کرده برای خروج از ایران اقدام می‌کنند و ایران از نظر فرار مغزها در بین ۹۱ کشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان مقام اول را از آن خود کرده‌است.خروج سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ایرانی با تحصیلات عالی از این کشور معادل خروج ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه سالیانه از این کشور است.
طبق آمار منتشره از سازمان‌ها و نهادهای دولتی مثل هفته نامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند، هم‌اکنون در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند. بسیاری از آنان هرگز به ایران جهت زندگی دائم بازنمی‌گردند.
طبق آمار صندوق بین‌المللی پول هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از ۱۷۰ هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی می‌کنند و طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه ۱۵ کارشناس ارشد، ۳/۲ دکترا و سالانه ۵۴۷۵ نفر لیسانس از کشور مهاجرت کردند.گزارش صندوق بین‌المللی پول در ادامه افزوده‌است که بیش از ۱۵٪ سرمایه‌های انسانی ایران به آمریکا و ۲۵٪ به کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اروپا مهاجرت می‌کنند.

اما….

بسیاری از مردم ایران  در داخل خاک ایران هم پناهنده و مهاجرند….. !!!

مهاجر و پناهنده فقط کسی نیست که زندگی اش را فروخته و دلار کرده و از تمام تعلقات و دلبستگی هاش کنده و رفته ینگه دنیا…
ما همین جا توی کشور خودمان مهاجریم و  از کله ی سحر تا پاسی از شب پناهنده می شویم به سرزمین هایی که طلوع و غروبشان را فقط در تلویزیون می بینیم و صلح و  آرامش زندگی شان آرزوی دست نیافتنی همه ی ماست. وقتی می خواهیم حال هم را بپرسیم ، حرفی بزنیم از جنس” دیوار موش دارد…..”   و حرفی بشنویم از گونه ی فحش و دشنام، به  گروه های مجازی پناه می بریم که بیشتر پاتوقی برای عقده گشایی و خالی کردن دردهای مزمن زندگی فلاکت بارمان هستند ….، وقتی می خواهیم آهنگی  گوش کنیم از جنس آن ور آبی و رقصی و  فیلمی  ببینیم  بدون برش و قیچی  به فضای مجازی پناه می بریم . وقتی میخواهیم  از غصه ها و شادی هامان بگوییم دست به دامان وی پی ان و فیلتر شکن می شویم….و به دنبال کشوری می گردیم که به ارتباطات آواره و سرگردانمان پناه بدهد.
.پس ما هم پناهنده ایم….!!!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا