در غیاب مدیرعامل پروازی؛ ناوچه سهند در اسکله‌ی ایزوایکو غرق شد

صبح امروز ۱۷ تیرماه ناوچه رادار گریز سهند متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اسکله کیووال ایزوایکو غرق شد.

صبح امروز ۱۷ تیرماه ناوچه رادار گریز سهند از کلاس موج که پس از تعمیرات دوره‌ای در حوض خشک ایزوایکو در کنار اسکله کیووال این شرکت پهلوگرفته بود دچار حادثه گردید و به شکل کامل غرق شد.

هنوز هیچ منبع رسمی در خصوص علل این حادثه اظهارنظری نکرده؛ اما احتمال اشکال در مخازن توازن (بالاست) این ناوچه یا نفوذ آب به دلیل تعمیرات ناقص شافت و پروانه، از به‌عنوان مهم‌ترین دلایل احتمالی غرق شدن این شناور گزارش‌شده است.

شاهدان عینی از عدم تعادل این ناوچه در دو روز گذشته در حوضچه آرامش ایزوایکو خبر داده و افزودند: روند غرق شدن کامل ناوچه سهند از ساعت ۱۰ صبح آغاز و تا ۲ ساعت بعد به طول انجامید که در همان ساعات ابتدایی، عملیات تخلیه و امداد و نجات توسط آتش‌نشانی ایزوایکو و سایر گروه‌های اعزامی از صنایع هم‌جوار انجام شد.

متأسفانه علیرغم تلاش امدادگران این حادثه منجر به فوت یک نفر و مصدومیت حداقل ۱۷ نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

حوادثی از این قبیل پیش‌تر نیز در مجتمع ایزوایکو اتفاق افتاده بود. در سال ۱۳۹۳ کشتی ماهی گیری سیراف که برای تعمیرات دوره‌ای در حوض خشک ایزوایکو از آب‌گیری شده بود دچار حریق گردید و متأسفانه منجر به فوت سه جوان شد.

خروج این شناور از آب نیازمند امکاناتی نظیر بالن‌های سبک‌سازی و کرین بارج است که دو شرکت تاید واتر و تأسیسات دریایی ازجمله شرکت‌های ایرانی هستند که این تجهیزات را در اختیاردارند.

سهند سومین ناوشکن کلاس موج است که توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شد. این شناور به همراه ناو بندر مکران در طولانی‌ترین دریانوردی نظامی تاریخ ایران پس از ۱۳۳ روز دریانوردی و طی کردن ۱۴۴ کیلومتر با موفقیت به ایران بازگشت.

این ناوچه رادار گریز که به سامانه‌های الکترونیکی و دفاعی مدرن و به‌روز مجهز است برای گرامی داشت ناوشکن سهند کلاس الوند که در سال ۶۷ در جریان عملیات آخوندک با ناوگان دریایی آمریکا درگیر و در خلیج‌فارس غرق شد، «سهند» نام‌گرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا