درختی که با آن لنج می‌سازند در معرض انقراض قرار دارد

دکتر مرضیه رضایی عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان

آکاسیا نیلوتیکا Acacia nilotica یکی از گونه های مهم از جنس آکاسیا در هرمزگان است که بومی این مرز و بوم است. این گیاه دارای برگ‌های زوج شانه‌ای، گل‌های توپی زردرنگ و دارای میوه های دانه تسبیحی با خارهای متقابل بلند است که اندازه خارها تا ۸ سانتیمتر می رسد.

این گونه فانروفیت درختی، دارای کیفیت چوب بسیار بالا است و از چوب این درخت در صنعت لنج سازی استفاده می شود. بسته به کیفیت چوب و سن درخت، ارزش چوب یک درخت گاهی بیش از صد میلیون تومان برآورد می شود.

رویشگاه طبیعی این گیاه، تنها در سیریک وجود دارد و اما به دلیل قطع بی رویه و استفاده بیش از حد مردم از چوب آن و قاچاق چوب، تعداد پایه درخت در واحد سطح به شدت کاهش یافته است.

اگر چه اداره منابع طبیعی از رویشگاه‌های این درخت محافظت می کند اما برداشت بی رویه و تخریب این رویشگاه‌ها به عنوان یک آسیب جدی برای محیط زیست هرمزگان محسوب می شود.

در گذشته توده‌های بزرگی از این گیاه در سیریک و نقاط دیگر استان مشاهده میشد و اما متأسفانه امروز به سختی می توان پایه های سالم انرا یافت.

حذف یک گونه گیاهی بومی استان معادل با کاهش تنوع زیستی است و خطر در انقراض قرار گرفتن این گونه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و چاره ای اساسی برای آن اندیشید.

آکاسیا نیلوتیکا یکی از گونه های مهم بومی هرمزگان است که در حال حذف شدن از محیط زیست ساحلی گرمسیری ایران است.

به پاس حفظ محیط زیست برای محافظت از این گیاه مفید بیش از پیش تلاش کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا