فریاد«سعدی»از مرمت های غیراصولی در آرامگاهش بلند شد!

سیاوش آریا

مرمت های غیراصولی و آسیب رسان در آرامگاه سعدی شیرازی به داستان پرغصه ای تبدیل شده که اَفزون بر هشدارهای کارشناسان مرمت آثار، فریاد دادخواهیِ چکامه سُرای نامدار شیرازی را از دل تاریخ و سده ها بیرون کشیده و بَرآورده است!

مرمت های غیراصولی در یادمان های تاریخی و فرهنگی سرزمین پارس همچنان دنباله دارد و به داستانی پرغصه و تکراری تبدیل شده است. گویا در سدۀ ۲۱ میلادی و با پیشرفت تکنولوژی در زمینه های گوناگون و مهم تر از آن، پیشرفت دانش و بهره گیری از تجربه های گوناگون جهانی و نوآوری درکارهای تخصصی همانند دانش مرمت، به گفته ای ما همچنان” اندر خم یک کوچه ایم” و نمی توانیم یک یادمان تاریخی را به درستی مرمت کنیم. زیرا در چند سال گذشته، شوربختانه در بیشتر یادمان های تاریخی که نگارنده از آن ها بازدید کرده است، وضعیت مرمت ها بسیار بد و غیراصولی و غیرحرفه ای بوده است.

اما نگارنده برپایۀ خویشکاری ملی و مسولیت اجتماعی خویش در اِسپندماه سال گذشته در بازدیدهای میدانی از وضعیت مرمت آرامگاه سعدی و در گفت و گو با کارشناسان مرمت و برای روشنگری اَفکارهمگانی نقدی را بر مرمت های غیراصولی آرامگاه سعدی که از سوی دو گروه اَنجام شده بود و بدون آوردن نام و یا تهمت زدن به آن ها نگاشت. همچنین پیش از نگاشتن گزارش نقد با رفتن به ادارۀ کل میراث فرهنگی استان و پیگیری و هشدار از وضعیت موجود خواستار رسیدگی و پیگیری مرمت های غیراصولی از کارشناسان اَمر شده بود. با این همه، چند روز پس از انتشار گزارش نگارنده، اَنجمن صنفی مرمت گران فارس در بیانیه ای سراسر توهین آمیز به جای نقد علمی دست به اِنحراف افکارهمگانی زد و با واژگانی همانند تشویش اذهان عمومی،هوچی گری، بی سواد خواندن نگارنده و غیره به خیال خود پاسخی به آن متن و گزارش داد. جدا از این که، آن بیانیه بار حقوقی دارد و توهین به دوست داران میراث فرهنگی به شمار می آید،در این جا برای روشنگری نکته هایی را خواهیم آورد و تنها با نشان دادن نگاره ها(تصاویر)که خود گویای همه چیز است، وضعیت مرمت های اَنجام شده را نقد کرده و نشان خواهیم داد. بی گمان کارشناسان و دلسوزان اَمر و آیندگان داوری خواهند کرد و نیازی به دفاع و ژست گرفتن نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا