پروژه خیابان انصاری شرقی حریم عالی قاپو و خیابان «سپه» را مخدوش می‌کند/آیا بافت تاریخی قزوین به قیمت فروش‌های تجاری با ماده ۱۰۰ مُثله می‌شود؟!

می‌گویند کمربند نسیم شمال قزوین امروز و فردا افتتاح می‌شود. دانشگاه هم طرحش را به شورای شهر داده و اگر توافق شوذ بناهای موجود در مسیر پروژه یکی یکی تخلیه خواهند شد. آیا باید منتظر یک مصیبت عظمی برای بافت تاریخی قزوین بود؟ عبور خیابان انصاری شرقی از خیابان سپه در دل بافت تاریخی! این طرح باید روبروی سردر عالی‌قاپو، خیابان انصاری مرکز را به خیابان انصاری شرقی وصل کند.

سپه نخستین خیابان ایران است که در سال ۸۷  به ثبت ملی رسیده و عمارت عالی‌قاپو  و دولتخانه یکی از مشهورترین آثار ثبت ملی قزوین در این محدوده است.

در این طرح ظاهرا در خیابان اصلی چند مغازه‌‌ی اصلی سمت چپ خانه  مرحوم آیت‌الله سیدعباس ابوترابی‌فرد و گاراژ بزرگی را تخریب خواهند کرد. همچنان که روبه‌روی عالی قاپو و درست حریم این اثر فاخر با این‌خیابان‌کشی مخدوش می‌شود. به این ترتیب دست کم ۵ درصد کالبد نخستین خیابان ایران( سپه)  تغییر خواهد کرد و از جداره تبدیل به خیابان می‌شود.و این یعنی ایجاد نوعی خلل در ارتباط این خیابان با دولتخانه!در این میان از بین رفتن دانه‌هایی همچون خانه «قافله‌باشی» را هم نباید فراموش کرد.

از سال ۹۴ دغدغه‌مندان جلوی اجرای این پروژه را گرفته‌اند تا تلاششان در سال ۹۷ در شورای عالی معماری و شهرسازی با مصوبه‌ای به ثمر نشست و کشیدن این خیابان منتفی شد. دلیل تلاش؛ عاقبت خیابان انصاری غربی!

زمانی بافت خیابان انصاری غربی بافت مرکز محله آقا معصوم و بازارچه آقا معصوم را خراب کرد، بعد به سراغ کاروانسراها آمد و سپس امتداد بازار به سمت جنوب را تخریب کرد و بین دو قسمت انفصال انداخت و این بخش از بازار اصلی جدا شد.

اما این مار خوش خط و خال اگر جلو دولتخانه و سردر عالی‌قاپو را هم رد کند، به مسجد-مدرسه حیدریه  و محله بلاغی می‌رسد.جایی که در حاشیه آن بافت سلجوقی شهر و حتی شواهدی از آل بویه قرار دارد.

کارشناسان می‌گویند اگر لایه‌های زیرین محله را بشکافند،قطعا گذرها، خانه‌های دوره سلجوقی، اندام تک تک خانه‌ها، نوع سیستم شبکه آبرسانی و پخت و پز، و در یک کلام ساختار زیست دوره سلجوقی قزوین بدست می‌آید. اما با عبور خیابان بافت دیگر معنی ندارد. و اساسا روی تنه بافت قدیمی قزوین با ساختار پیشین نمی‌توان یکباره ساختار جدیدی ایجاد کرد.خیابان انصاری شرقی کمر بافت تاریخی را از غرب تا شرق قطع می‌کند.

بافت تاریخی قزوین در برزخ قرار گرفته، در محدوده «باغ دبیر» روی نهر را پوشانده و به معبر اضافه کرده‌اند. شاید بتوان این کار را این‌گونه توجیه کرد، اگر خیابان انصاری کشیده شود حجم ترافیک این خیابان  در انتها به باغ دبیر می‌رسد !!! آیا باغ دبیر گنجایش این حجم از ترافیک را دارد؟

در واقع با نگاهی به پروژه‌های اطراف می‌شود حدس زد خیلی وقت است مقدمات احداث خیابان انصاری شرقی در حال آماده شدن است.

به گفته کارشناسان طبق مصوبه شورای عالی‌ معماری باید مطالعات موردی و دقیق‌تری روی خیابان انصاری شرقی توسط استان قزوین انجام شود و طرحش در طرح تفصیلی گنجانده شود. و ظاهرا این مفری شده برای اقدامات بعدی!
 
اکنون شورای شهر بر اساس همان مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی طرح را به دانشکده هنر و معماری دانشگاه بین‌المللی قزوین داده تا مطالعات دقیقی انجام دهد.

مجری ظاهرا این اواخر اعلام نظر کرده و طرح در حال رفتن برای مراحل اجرا است.

به این ترتیب برای طرح مطالعاتی ادله علمی هم وجود دارد! داستان تکراری همه طرح‌های مطالعاتی بر اساس سلیقه کارفرما. و لابد توجیهاتی از قبیل این که با وضع موجود بیشتر بافت تخریب و دچار بحران شده و بهتر است ساماندهی شود.

البته ساماندهی یکی از بندهای مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی هم هست.

شورای عالی در طرحی که برای خیابان انصاری شرقی داده شد در مصوبه‌اش تاکید کرده که این محور را بر اساس همین تملک‌ها و تخریب‌های موجود به گذر محلی تبدیل کنید.دانشگاه و شورای شهر با همین عنوان جلو آمده‌اند.

اکنون خیابان انصاری شرقی را  نه با عرض ۲۵ احداث می‌کنند که شریانی باشد و نه با عرض ۸ داخل محله‌ای.فرض کنیم با عرض ۱۸ یا کمتر ساخته می‌شود که کنار گذر نخواهد.در واقع یک‌ گذر اصلی محلی و درجه ۳ شهری.این‌ نوع گذرها در ضوابط شهری نمی‌توانند  طراحی تجاری داشته باشند اما عرف چنین است کسی اگر هم با تخلف تجاری ساخت،جریمه‌اش را به کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌پردازد.سیاستی که در کل کشور جاری  است.

اینک آیا دستگاهی وجود دارد که جلوی مثله شدن بافت تاریخی قزوین را بگیرد؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا