خطر ویرانی بیخ گوش دومین پایتخت صفویه/ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نادیده گرفته می شود! طرح خیابان انصاری در قزوین کلید خورد؟

خیابان انصاری شرقی که قرار بود از بافت تاریخی محله بُلاغی از قدیمی‌ترین محلات تاریخی شهر قزوین عبور کرده و در مسیر خود بسیاری از بناهای ثبت ملی و ارزشمند را تخریب کند، با مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی در سال ۱۳۹۴ لغو و با طرح جایگزین مصوب در سال ۱۳۹۷ از خیابان سواره‌رو به پیاده‌راه تبدیل شد.

مشاهدات خبرنگار جماران حاکی از آن است که متأسفانه، در طی این سال‌ها مصوبات شورای‌عالی معماری و شهرسازی توسط برخی مدیران استانی و شهری مورد تمکین قرار نگرفته و در چند سال گذشته اقدام به تملک و تخریب املاک در مسیر طرح شده و بخش‌هایی از بافت محلات «پنبه‌ریسه» و «فشتهول و بلاغی» هم تخریب شده است.

در چند روز گذشته زمزمه‌هایی که از تملک کامل و آغاز فعالیت های تخریبی گاراژ تاریخی خیابان سپه در جنوب عالی‌قاپو و‌ در کنار محوطه تاریخی «چهل‌دختران» به گوش می‌رسید، ظن شروع طرح انصاری شرقی را تقویت کرد!

حالا منابع محلی و برخی فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند طرح احداث خیابان انصاری شرقی کلید خورده و در آینده‌ای نزدیک پس از افتتاح کمربندی نسیم شمال نوبت به افتتاح خیابان انصاری شرقی خواهد رسید.

طرحی که با اجرایش نه‌تنها ۵ تا ۱۰ درصد از جداره تاریخی ضلع شمال نخستین خیابان ایران (سپه) که هویت و بافت تاریخی نخستین پایتخت ایران در دوره صفوی از دست خواهد رفت بلکه به‌زعم کارشناسان میراث‌فرهنگی اجرای طرح انصاری شرقی تهدیدی جدی برای بافت تاریخی قزوین، کاروانسرای سعدالسلطنه که اخیراً ثبت جهانی شده، خیابان سپه به‌عنوان اولین خیابان تاریخی ایران، دولت‌خانه صفوی که یادگار نیم قرن پایتختی قزوین است، بازار تاریخی و بسیاری بناها و داشته‌های ارزشمند تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

طی تماس و پیگری خبرنگار جماران با مسئولان میراث فرهنگی قزوین،‌ علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تنها به یک پاسخ کوتاه بسنده کرد و گفت:‌ «تغییری در طرح مصوب محله بلاغی داده نشده، اتفاقی نیفتاده و هر اقدامی خارج از طرح مصوب، اقدامی غیر قانونی است.»

این در حالی است که طی سالهای گذشته آرامگاه«چهل دختران» ، گاراژ‌ یا تعمیرگاه در شمال خیابان ثبت ملی سپه توسط شهرداری تملک و خانه تاریخی «قافله باشی» که در عرصه و حریم محوطه ثبت ملی قرار داشت،‌ تخریب شده است.

این اقدام در حالی رخ داده که خیابان سپه در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان اولین خیابان ایران در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده و هر گونه دخل تصرف در آن خلاف قانون است!/ جماران

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا