آیا مدیرکل اداره میراث فرهنگی آذربایجان غربی کمیسیون ماده ۵ را امضا کرده است؟!

ادامه خیابان «سرداران» در بافت تاریخی ارومیه مغایر مصوبه شورای عالی شهرسازی و شورای فنی وزارت میراث است

مریم اطیابی: با اجرای  ادامه خیابان سرداران بدنه‌های ارزشمند و بناهای واجد ارزش شناسایی شده بیش از ۱۱خانه در این خیابان‌کشی در محدوده بافت تاریخی ارومیه از بین خواهد رفت.

منابع آگاه خبر می‌دهند مدیر کل میراث فرهنگی استان آذربایجان بی‌اعتنا به مطالعات و ضوابط  بافت تاریخی مصوب و ابلاغ شده ستاد، متاسفانه کمیسیون ماده ۵ مربوط به تداوم خیابان‌کشی در بافت تاریخی سرداران ارومیه را امضا  کرده است؟!

بیش از شش سال دستگاه میراث فرهنگی  و وزارت راه و شهرسازی، مهندس ابراهیمی و فرزانه صادق مالواجرد و همکارانش و این سو وزارت میراث فرهنگی با نمایندگان مجلس و حامیان این طرح جنگیدند و  مخالفت جدی کردند.

مکاتبات در میراث فرهنگی نشان از آن دارد از سال ۹۴ هم وزارت میراث فرهنگی هم اداره کل میراث استان با این موضوع مخالفت خود را اعلام کرده است. اکنون مدیر کل  با کدام ادله کارشناسی تن به این موضوع داده است؟ کدام قانون در خصوص بافت تاریخی تغییر کرده که او خبر دارد و کارشناسان وزارتخانه‌ها نمی‌دانند؟!

هر چند وزارت راه و شهرسازی ، برای جلوگیری از  تخلف آشکار و برای حفظ بافت تاریخی و خانه‌های ارزشمند و ثبت شده تاریخی  مصوبه کمیسیون ماده ۵ را کافی ندانسته و به استان ارجاع داده و درخواست کمیته برنامه‌ریزی و زیر بنایی کرده‌اند.

اما ظاهرا یک تنه مدیر کل میراث فرهنگی  استان آذربایجان غربی کمر به تخریب بافت و میراث شهری بسته است؟!

آیا این اقدام دهن کجی به قانون احیای  بافت مصوب  ١٣٩٨  و حذف ارزش‌های فرهنگی تاریخی نیست؟!

مگر این طرح از دل بافت تاریخی عبور نمی‌کند و موجب تخریب بناها و خانه‌ها و ‌گذرهای تاریخی نمی‌شود؟ مگر هر طرح قابل اجرایی در بافت تاریخی نباید با رویکرد حفاظت و مرمت آثار باشد؟! مگر شورای فنی وزارت میراث فرهنگی با تداوم این خیابان مخالفت نکرده است؟!

پیش‌تر مشاور پرداراز (دکترشیخی و مسئول تهیه طرح ضابطه اختصاصی بافت تاریخی ارومیه) با استدلال کارشناسانه و مدل‌سازی ترافیکی ادامه خیابان سرداران را غیر ضروری و مخرب دانست و رای کمیسیون‌های قبلی را تغییر داد. این طرح هم به تصویب شورای فنی میراث استان آذربایجان غربی رسیده است هم شورای فنی وزارت میراث فرهنگی.

گفته می‌شود فرنهاد مهندسین مشاور طرح ویژه احیای ‌بافت تاریخی ارومیه هم مخالف خیابان کشی است.

آن وقت چگونه است که یک مدیر کل که متصدی همین دستگاه در استان است و باید حافظ منافع آن باشد بر خلاف همه مصوبات، کمیسیون ماده ۵ را امضا می‌کند؟!

از سویی مگر این طرح مغایرت اساسی با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و ضوابط ابلاغی بافت ندارد چگونه بدون مجوز شورای عالی معماری و دفتر بناها،محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی چنین اقدامی انجام شده است؟!

مگر مدیر کل از ابلاغیه سال ۹۹ وزارت میراث فرهنگی در خصوص ضابطه اختصاصی بافت تاریخی خبر ندارد؟!

همچنین نامه شماره۱۷۳۶۶۰/۳۰۰ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ نشان از آن دارد که فرزانه صادق مالواجرد رییس وقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خطاب به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان غربی اعلام می‌کند :

که این شورا در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۸ مغایرت اساسی اجرای ادامه خیابان سرداران (حد فاصل خیابان امام خمینی (ره) و خیابان شهید باکری) با طرح جامع شهر ارومیه را تشخیص داده
و قرارگیری محل مورد نظر جهت احداث خیابان در محدوده بافت تاریخی مصوب شهر، آثار منفی احداث خیابان مورد نظر بر فضای زیست شهری به واسطه برقراری جریان ترافیک عبوری، کاهش نقش حمل و نقل عمومی در نظام دسترسی مرکز شهر ارومیه و ایجاد زمینه تخریب مرفولوژی بافت و انفصال فضایی در ساختار هم پیوند بافت و محلات، تهدید حریم بنای ثبت میراث ملی و تخریب چندین بنای ارزشمند به همراه دارد

وباید مطابق رویه مندرج در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی ـ فرهنگی (مصوب۱۳۹۸/۴/۲) اقدام شود.

ارومیه ۳۲۰ هکتار بافت تاریخی دارد و خیابان سرداران از محله‌های امام (عطایی) و امام (بازار) ارومیه عبور می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا