تعریض خیابان توسط شهرداری بلای جان کاخ مروارید کرج

تعریض خیابان از سمت بلوار ارم در حریم درجه یک کاخ مروارید با حکم قضایی بدون رضایت میراث فرهنگی توسط شهرداری آغاز شده است.

شهرداری کرج یک برنامه تعریض برای محدوده بلوار یادگار امام ، بلوار ارم و خیابان ۳۴۱ مهرشهر در نظر گرفته است.کی و چرا مشاور شهرداری این طرح را تعریف کرده، میراث‌فرهنگی نمی‌داند. برنامه شهرداری در حال اجرا است و اکنون که به نزدیک کاخ مروارید رسیده‌اند، اعلام کردند که ما می‌خواهیم این تعریض تا فرودگاه پیام ادامه یابد.

میراث فرهنگی اعلام کرده که پیش از هر اقدامی باید به ما اطلاع داده می‌شد و مشاور شهرداری طرحش را به میراث فرهنگی ارائه می‌کرد و نهایتا اگر شورای فنی وزارتخانه این طرح را تایید می‌کرد، قابلیت اجرا پیدا می‌کرد.

نکته حائز اهمیت آن است نقطه‌ای که در‌ محدوده کاخ مروارید، شهرداری برای تعریض انتخاب کرده است در بخشی از عرصه و حریم کاخ قرار دارد.

یعنی شهرداری خواهان تعریض تقریبی ۷۰ متر به طول ۲۲۰۰ متر از سمت بلوار یادگار امام در عرصه کاخ مروارید است. از طرفی از سمت بلوار ارم هم همین اتفاق می‌افتد تقریبا ۱۵ متر قرار است در حریم کاخ مروارید پیش برود.در اطراف خیابان ۳۴۱ هم به گفته کارشناسان محدوده پیشروی تقریبی حدود  ۱۴-۱۵ متر در حریم درجه یک کاخ مروارید است.

ظاهرا استانداری هم موافق این کار است و مجوز قضایی هم برای این کار صادر شده است.

خوشبختانه سند کاخ مروارید هنوز به نام سپاه است نه میراث فرهنگی، برای همین هرگونه اقدامی در آن محدوده منوط به دریافت مجوز از سپاه است و شهرداری نتوانسته تا کنون خیزی برای تعریض خیابان در محدوده یادگار امام بردارد وگرنه اگر محدوده در اختیار کامل میراث فرهنگی بود لابد که با رضایت مسئولان استان البرز به طرفه‌العینی خیابان تعریض می‌شد آن هم بدون توجه به نظرات میراث فرهنگی امری که از سوی بلوار ارم در حریم کاخ  چند روزی است در حال اجرا است.

پرسش جدی اینجا است استاندار چه وظیفه‌ای در قبال میراث فرهنگی و کاخ مروارید و قوانین میراث فرهنگی دارد؟ چطور به راحتی شهرداری برای تعریض خیابانی در عرصه و‌حریم کاخ مروارید تصمیم می‌گیرد؟ این کاخ اگر مرمت شود و مانند مجموعه‌های فرهنگی نیاوران و سعدآباد تبدیل به موزه و…شود بی‌شک یکی از پربازدید‌ترین مراکز گردشگری کرج و استان البرز  در کل کشور خواهد بود.

اراضی کاخ مروارید حدود ۱۸۵ هکتار است که به گفته کارشناسان با اعمال این طرح‌های عمرانی نزدیک به ۱۰ هکتار آن از بین می‌رود.

آن هم در حالی که میراث فرهنگی استان البرز از دفتر ثبت آثار تاریخی وزارت میراث فرهنگی استعلام گرفته و دفتر ثبت به وضوح اعلام کرده انجام هرگونه فعالیت در این محدوده ممنوع و مطابق ضوابط اعلام شده است که عین همین متن از سوی میراث فرهنگی استان به استانداری، اداره راه  و شهرسازی و شهرداری ارسال و ابلاغ شده است و اعلام شده امکان اجرای این طرح در این محدوده نیست و پیشنهاد شده باندی که قرار است از سمت بلوار یادگار امام از  روی عرصه کاخ مروارید بگذرد به جبهه شرقی منتقل شود.

آیا حفظ مهمترین و مشهورترین  باغ و اثر تاریخی شهر کرج ارزش تغییر مسیر ندارد؟!  آن هم در حالی که هیچ‌مجوزی از سوی میراث فرهنگی تا کنون صادر نشده است؟! فرض محال که میراث فرهنگی موافقت می‌کرد کدام کاوش باستان‌شناسی در آن محدوده انجام و‌ نتایج کارشناسی اعلام شده که مسئولان استانی چنین تصمیمی گرفتند پس تکلیف اجرای ضوابط و قوانین چه می‌شود؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا