حفاری قاچاق در محوطه نقش برجسته سرمشهد در غیاب میراث فرهنگی استان فارس، تیشه‌ای دیگر بر ریشه شناسنامه ایران

نقش برجسته ساسانی بهرام دوم به همراه کتیبه کرتیر (بزرگترین کتیبه کرتیر به زبان پهلوی ساسانی)، روحانی ارشد در سرمشهد در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ۳۳۶در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این یادمان، یکی از آثار شاخص این دوره ساسانی و متعلق به نیمه دوم سده سوم میلادی است. نقش برجسته فوق نبرد بهرام دوم با شیر، به همراه خانواده و کرتیر را به تصویر می‌کشد. 

این نقش با وجود اهمیت‌اش، همیشه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی فراوان مسولان قرار گرفته است که بیشترین آنها در نتیجه عوامل طبیعی و دستکاری‌های انسانی بوده است.

در سالهای گذشته در نتیجه احداث فنس بخش زیادی از این محوطه به بومیان بخشیده شده و امروزه محل عبور لوله‌های تلمبه کشاورزی است.

تازه‌ترین آسیب‌های وارد به این یادمان، حفاری قاچاق در روز روشن در محوطه داخلی فنس ایجاد شده در اطراف این اثر مهم است که در غیاب میراث فرهنگی استان فارس و توسط سودجویان صورت گرفته است. 

در اثر این حفاری‌های قاچاق لایه‌های تاریخی این محوطه که در روزهای نخست نوروز انجام شده تخریب شده است.

محوطه داخلی فنس پر از گودال‌های حفاری قاچاق است که مواد فرهنگی از جمله سفال و معماری بیرون ریخته شده است.حفاری در  روز روشن بسیار نگران کننده است و با نگاهی به محوطه‌های این منطقه می‌توان گفت هیچ یکی از آثار این منطقه در امان نیست. 

لازم به ذکر است بخش جره بالاده با وجود هزاران اثر تاریخی تنها یک نگهبان و نیروی یگان حفاظت دارد که توانایی نگهبانی این همه اثر را ندارد. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا