سرنوشتِ مسجد جامع عتیق اصفهان با عبور مترو چه خواهد شد؟

مهرناز شهباز

رطوبت صعودی، سراسر دیوار شمالی گنبدخانه تاج الملک را فرا گرفته و آن طور که برخی کارشناسان مرمت بناهای تاریخی گفته اند، با ادامه این شرایط ممکن است در اثر پوسیدگی ملات و آجرها و متزلزل شدن آن‌ها، سازه این گنبدخانه نفیس فرو بریزد.

نگرانی‌ها اما زمانی بیشتر می شود که به گفته آن‌ها بنا باشد در همین شرایط بحرانی، مترو از فاصله ۴۵ متری گنبدخانه تاج الملک عبور کند و ارتعاشات، اثر این آسیب‌ها را تسریع کند.

گفته می شود، کُنج شمال شرقی مسجد، جایی که مدرسه «مظفریه» قرار دارد، نزدیک‌ترین فاصله را به خط دوم قطار شهری دارد و این فاصله حدود ۱۲ متر است.

آن طور که برخی کارشناسان میراث فرهنگی به ایرنا گفته اند درست در همین نقطه یعنی شمال مدرسه مظفریه، کاشی‌ها و آجرها شرایط مساعدی ندارند و اگر استحکام بخشی لازم پیش از عبور مترو انجام نشود، ممکن است ارتعاشات عبور مترو خطرساز باشد.

همچنین به گفته برخی کارشناسان، دیوار ایوان شرقی مسجد جامع عباسی یعنی «صفه شاگرد»، ۴۰ سانتی متر به سمت حیات انحراف پیدا کرده است و عبور مترو می‌تواند شرایط را برای این مسجد که از آسیب‌های فرونشستِ اصفهان بی نصیب نبوده است، نگران‌کننده‌تر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا