مرمت‌های غیراصولی، گریبانِ آرامگاه سعدی را گرفت!

سیاوش آریا

مرمت های غیراصولی و آسیب رسان در یادمان های تاریخی و ملی همچنان دنباله دارد و در تازه ترین آن ها، گریبان گیرِ آرامگاه سعدی شد.

اما یک گروه مرمتی که از اوایل بهمن ماه کار خود را در مجموعۀ تاریخی و فرهنگی آرامگاه سعدی بر روی ستون های سنگی ورودی آرامگاه آغاز کرده است، به گمان فراوان با بهره گیری از رنگ و روغن یا مواد ترکیبی بر روی ستون های کهن و قدیمی، رنگی مایل به قهوه ای تند زده و چهرۀ قدیمی سنگ ها را دگرگون کرده است که به باور کارشناسان مرمت، این کارغیراصولی بوده و آسیب رسان است. همچنین هرگونه اِقدام مرمتی در یادمان های تاریخی باید طرح مصوب در شورای فنی ادارۀ کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان را دارا باشد و پس از آن در پژوهشکدۀ مرمت و حفاظت میراث فرهنگی کشور بررسی شود و به گفته ای تاییدیۀ آن ها را داشته باشد. نه آن که، بدون داشتن طرح مرمت و مطالعه و پژوهش و تنها با سفارش این و آن بخواهیم اِقدام به مرمت یادمان های تاریخی و ملی کرده و آن ها را خَدشه دار کنیم. از سویی، باید دانست که برپایۀ منشورهای فراملی(بین المللی) حفاظت و مرمت تا آن جا که می توانیم نباید در یادمان های تاریخی دخالت کنیم. به سخنی روشن تر، نباید دَخل و تصرفی در ساختار بنا یا اثر تاریخی اَنجام گیرد که اصالت آن از میان برود.

در همین زمینه، کارشناسان مرمت با بازدید از ستون های ورودی آرامگاه سعدی، مرمت آن را غیراصولی و آسیب رسان دانسته و خواستار پیشگیری و تعطیلی آن شده اَند. نگارنده نیز، موارد را به مسولان و کارشناسان میراث فرهنگی استان آگاهی داده و خواستار پیگیری و رسیدگی به موضوع شده است.

کارشناسان مرمت می گویند، ستون ها را نباید با رنگ و روغن آغشته کرد و به هیچ روی، چُنین کاری جایز نیست. زیرا رنگ روغن و دیگر روغن ها همانند روغن جلا، یک لایۀ شیشه ای روی سنگ تشکیل می دهد که سبب پیشگیری از تنفس سنگ خواهد شد…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا