کاشت گل نرگس در میراث جهانی بیشاپور با مجوز میراث فرهنگی!

سیاوش آریا

مجموعۀ جهانی و ساسانی بیشاپور در شهرستان کازرون دستخوش بی مهری و دخالت های ناسنجیده و غیرقانونی مسولان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان شده و درعَرصۀ میراث جهانی پروانۀ (مجوز) کاشت گل نرگس داده شده است که اَفزون بر تخلف و زیر پا گذاشتن قانون های میراث فرهنگی به لایه های باستان شناختی محوطه نیز، آسیب جدی خواهد رساند.

شهر باستانی بیشاپور که در محور ساسانی پارس جای دارد و با نام «منظر باستان شناسی ساسانی پارس» جهانی شده است، روزگار سخت و دشواری را سپری می کند و به تازگی با تصمیم های ناپخته و ناسنجیدۀ مسولان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی رو به رو شده و خطری بزرگ در کمین آن است که جا دارد هرچه زودتر کارشناسان میراث فرهنگی و مسولان رَدۀ بالای کشوری پیش از آن که دیر شود جلو تخلف ها و رخداد روی داده را بگیرند.
اما به تازگی در گامی نادرست و با تصمیمی ناپخته و ناسنجیده و غیرمنطقی و علمی از سوی مسولان میراث فرهنگی استان پروانۀ کاشت گل نرگس در ۳۰ هکتار از عَرصۀ میراث جهانی بیشاپور به یک سرمایه گذار بخش خصوصی داده شده، که مایۀ شگفتی فراوان کارشناسان و کُنشگران میراث فرهنگی گردیده است. هم اینک نیز سرمایه گذار در درون شهر جهانی بیشاپور مصالح کار را خالی کرده و طرح نخستین آن را ریخته تا در آینده ای نزدیک آغاز به شخم زنی و کِشت گل نرگس و در پهنه ای بسیار گسترده کند.
ضابطۀ عَرصه، بند یک : هرگونه فعالیت باستان شناسی، ساماندهی، عمرانی، مرمت و حفاظت، عمرانی و تغییر کاربری تنها پس از تهیه طرح و تصویب آن از سوی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی امکان پذیر است.
بند دو : هر گونه کِشت، پِی کنی و درخت کاری و توسعۀ سطح زمین های زیر کِشت کشاورزی موجود در محوطه هایی که از پیش وجود داشته، ممنوع است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا