بیانیه اصناف مطبوعاتی برای عملکرد منفی رییس شورای تأمین استان: ترس از رسانه‌ها سد راه پیشرفت هرمزگان است

تشکلات صنفی رسانه‌ای هرمزگان در بیانیه‌ای، عدم تعامل عالی‌ترین نهاد دولت در هرمزگان ودستگاه‌های دولتی با رسانه‌ها را ناشی از عدم شناخت صحیح از نقش و رسالت رسانه‌ها و فعالان این حوزه دانستند.

متن بیانیه سه تشکل رسانه‌ای خانه مطبوعات، انجمن روزنامه‌نگاران و انجمن کارفرمایی هرمزگان به شرح ذیل است.
بسم الله الرحمن الرحیم
أَلَا وَ إِنَّ لَکُمْ عِنْدِی أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَکُمْ سِرّاً إِلَّا فِی حَرْبٍ وَ لَا أَطْوِیَ دُونَکُمْ أَمْراً إِلَّا فِی حُکْمٍ»‏ (نهج البلاغه، نامه ۵۰). آگاه باشید حق شما بر من آن است که جز اسرار جنگى هیچ رازى را از شما پنهان ندارم، و کارى را جز حکم شرع، بدون مشورت با شما انجام ندهم.
تردید نباید داشت که شفافیت و دسترسی آزاد آحاد مردم به اطلاعات، سنگ بنای دموکراسی، لازمه مشارکت عمومی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها ست. در واقع حق دانستن، از حقوق بنیادی بشر است که باید محترم شمرده شود. البته رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تحقق این حق دارند. کیست که قدرت عظیم رسانه را در اثرگذاری بر جامعه، فرهنگ ، سیاست و..و.. نداند؟ بی شک گسترده‌ترین و مهمترین مبادی معرفتی بشر رسانه ها هستند. محدود کردن رسانه ها و تحدید فعالان این حوزه در دسترسی آزاد به اطلاعات برخلاف اصول و قواعد انسانی، اخلاقی، دینی و در تضاد با قوانین موضوعه جهانی و ملی است. قطعنامه شماره ۵۹ مجمع عمومی‌سازمان ملل در سال ۱۹۴۶ آزادی اطلاعات را حق بنیادین بشر تلقی نموده و ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ به صراحت بیان می کند: « هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد » و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد ». ماده ۲ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال ۱۳۸۸مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تأکید دارد: “هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی‌ را دارد مگر آن که قانون منع کرده باشد .”و در ماده ۵ ـ مؤسسات عمومی مکلف شده‌اند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترسی مردم قرار دهند.
در استان هرمزگان ، خبرنگاران و فعالان رسانه ای با همه توان همواره تلاش نموده ،دین خود را نسبت به مردم ادا کرده و بی توقع چشمداشت در ایفای رسالتی که برعهده دارند نقش آفرین باشد. مایه بسی تأسف است که در دو ، سه سال اخیر شکاف بین رسانه با دولت در این استان عمیق و عمیق تر است. تشکل‌های رسانه ای استان، خبرنگاران دلسوز و نخبگان این عرصه همواره دولتمردان را به ضرورت اصلاح رویه ها ، برداشتن موانع سد راه تعاملات ، هموارسازی مسیر ارتباطی و پرهیز از تنش در روابط فی‌مابین دعوت کرده‌اند. چرا که باور دارند پیشرفت و توسعه استان هرمزگان جز در سایه تقویت ارتباط مردم با دولت ممکن نیست و تنها مسیر تقویت ارتباط ، دسترسی آزاد به اطلاعات ، به منظور تحلیل دقیق و مشارکت در تصمیم گیری‌هاست .

انسداد درب مهمترین مرکز تصمیم گیری دولت و اتاق مدیریت عالی استان به روی خبرنگاران ، در هیچ دوره‌ای از تاریخ هرمزگان مسبوق به سابقه نبوده است. تا به حال سابقه نداشته که فعالان حوزه رسانه ، خبرهای پاستوریزه و سورتینگ شده را آنگونه که باب میل فلان مدیر است ، منتشر کنند. در کدام استان کشور ایران به جز هرمزگان شاهد تابلوی ایست مقابل خبرنگارانی هستیم که در رسانه دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند ؟؟ شورای اطلاع‌رسانی که می‌تواند بازوی قدرتمند مدیران در انتقال دستاوردها باشد بدلیل عدم حضور نخبگان حوزه رسانه به شورایی ناکارآمد و ناموفق بدل شده است .
تشکل‌های رسانه.ای از ابتدای فعالیت تاکنون همواره تلاش کرده‌اند تعاملات دولت ، ملت را تقویت و دلسوزانه و مشفقانه موانع موجود را مرتفع کنند اما انگار اراده ای برای بهره گیری از ظرفیت فعالان حوزه های فرهنگ ، هنر و رسانه وجود ندارد .
راه برون رفت از وضعیتی که امروز با سوءتدبیر ایجاد شده ، حذف توهماتی است که تصور می کنند خبرنگاران مانع پیشرفت و توسعه محسوب می شوند ، افکاری که باور دارند با حبس اطلاعات و ارائه قطره چکانی آن از کانال رفقای همفکر یا وارد کردن خبرنگار از پایتخت و مرکز می توان ناکاآمدی ها را کتمان نمود. ترس از بروز ناکارآمدی های ناشی از تصیمات ناصحیح مانع اصلی پیشرفت و توسعه هرمزگان است .
روی سخن ما با نماینده عالی دولت و مدیران دستگاه‌های اجرایی هرمزگان است ، فعالین رسانه‌های مجازی و محلی بعنوان یکی از ارکان مهم هدایت کننده و تبلیغی محسوب می شوند هنر شما باید در این باشد که با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند از این ظرفیت استفاده کنید . مگر می توان تلاش جانانه خبرنگاران در دوران پاندمی کویید ۱۹، سیل شرق و زلزله غرب و مرکز هرمزگان از یادها زدود ؟ مصیبت اینجاست که بجای بهره گیری از ظرفیت عظیم هرمزگانی‌ها در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگ و رسانه راه سرپوش گذاشتن بر ضعف های مدیریتی و ناتوانی در عملکرد را کنار گذاشتن رسانه های محلی ، فعالان مطبوعاتی مستقل و منتقدان مشفق انتخاب کرده اید . تشکیل باند محفلی رسانه ، دعوت از خبرنگاران بیگانه با جغرافیا ، فرهنگ ، آداب و رسوم مردم هرمزگان شاید در کوتاه مدت چونان مسکن عمل کند اما یقین بدانید این اقدامات هرگز چراغ نقد عملکردها را خاموش نخواهد کرد .
تشکل های صنفی رسانه ای استان به جد از دولت و متولیان حوزه فرهنگ خواستار اصلاح رویه هایی است که اعتماد عمومی را نشانه گرفته و دیوار بی اعتمادی بین رسانه و دولت را مرتفع تر می کند . راهی جز اصلاح رویه ها نیست . و اصلاح شیوه های معیوب در ارتباطات جز با گفتگو و برداشتن سوء ظن ها ممکن نخواهد بود. خطاب به مردم نجیب و شریف استان هرمزگان عرض می کنیم: فعالان رسانه در راستای توسعه استان و تحقق خواسته های بحق عمومی و مطالبات بر زمین مانده منتظر اجازه از احدی نخواهد بود. و مطابق قوانین موضوعه در ایفای رسالت خویش هرگز قدمی به عقب بر نمی گردد . ما با حفظ وحدت و تقویت ارتباط رسانه و مردم همچنان در راستای تحقق هدف مشترک که همانا آبادانی ، توسعه و پیشرف هرمزگان است گام بر خواهیم داشت .
انشاالله
انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان
خانه مطبوعات و رسانه های هرمزگان
انجمن کارفرمایی مطبوعات هرمزگان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا