مرمت‌های عوام‌زده تهدیدی جدی برای آثار تاریخی ایران

یک کارشناس مرمت و معماری واگذاری مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری از آثار تاریخی به مردم را نامطلوب خواند و گفت: واگذاری‌های بخش خصوصی به شدت دچار مرمت‌های عوام‌زده شده است که برخی از آن‌ها در کنوانسیون‌های مرمت جهانی قابل دفاع نیستند.

صفحه نخست
اقتصاد
فرهنگ
سیاست
جامعه
ورزش
بین‌الملل
استان‌ها
چندرسانه‌ای
تصاویر
یادداشت‌ها
آخرین‌ها
پرونده‌ها
روزنامه ایران
صفحه اصلی
جامعه
۱۴:۴۵ – ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
درگفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛
مرمت‌های عوام‌زده تهدیدی جدی برای آثار تاریخی ایران
حدود ۲ دقیقه و ۴۱ ثانیه
یک کارشناس مرمت و معماری واگذاری مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری از آثار تاریخی به مردم را نامطلوب خواند و گفت: واگذاری‌های بخش خصوصی به شدت دچار مرمت‌های عوام‌زده شده است که برخی از آن‌ها در کنوانسیون‌های مرمت جهانی قابل دفاع نیستند.
مرمت‌های عوام‌زده تهدیدی جدی برای آثار تاریخی ایران
گروه اجتماعی ایران آنلاین: با برگزاری مزایده از سوی صندوق توسعه و احیا، مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری در مدت معین مربوط به ۲۷ بنای تاریخی و فرهنگی در ۱۴ استان به مردم واگذار می‌شود و فراخوان این مزایده در تاریخ ۷ و ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر و از علاقه‌مندان درخواست شده برای شرکت در مزایده به سایت ستاد تدارکات الکترونیک دولت معروف به ستاد ایران مراجعه کنند.

ایران مهد آثار تاریخی و باستانی بسیار است؛ خانه‌ها و بناهای قدیمی میراث یک شهر، کشور و هویت یک فرهنگ را رقم می‌زنند؛ از این رو همواره مرمت آن‌ها مورد توجه رسانه‌ها و افکارعمومی است و براساس خطرِ نابودی میراث فرهنگی ایران نیازِ روزافزون به مرمت‌کاران متخصص و متعهد بیش از پیش احساس می‌شود.

سعید فلاح‌فر، کارشناس مرمت و معماری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایران آنلاین در این باره گفت: من نیز همچون بسیاری از متخصصان معتقدم روش واگذاری مرمت به مردم در خیلی از کشورهای دنیا نتایج مثبتی به همراه داشت، اما الزاما این نسخه که در کشورهای اروپایی پاسخ داده، نمی‌تواند برای ایران الگوی مناسبی باشد.

وی با بیان اینکه عمدتا کسانی که از چنین واگذاری‌هایی استقبال می‌کنند، مثال‌هایشان از کشورهای غربی است، عنوان کرد: چراکه این امر در کشورهای غربی کارآمد بوده است، این درحالی است که بدون فرض شرایط فرهنگی، شرایط اقتصادی و اجتماعی در کشور نمی‌توان برای مرمت آثار تاریخی یک نسخه غیر بومی را تجویز کرد.

این کارشناس مرمت و معماری با تاکید براینکه آنچه تا کنون برای اغلب بناهای تاریخی رخ داده عمدتا آسیب‌رسان بوده است، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سبب مشکلات و کمبود بودجه برآن است در هزینه‌های اینچنینی صرفه‌جویی کند، این درحالی است که این امر می‌تواند به قیمت آسیب زدن به بناهای تاریخی تمام شود.

فلاح‌فر هربنایی در هر سطح از اهمیت و کیفیت را غیرقابل واگذاری خواند و گفت: شرایط واگذاری به جهت قوانین حاکم در کشور و شرایط فرهنگی و اجتماعی منطبق با آنچه در اروپا وجود دارد، نیست.

وی ادامه داد: آنچه بر سر عمارت مسعودیه آمد، تایید کننده این انتقاد است و واگذاری این عمارت نتیجه مثبتی در پی نداشت. عمارت مسعودیه در دوره‌ای که واگذار شد نه تنها مرمت نشد، بلکه به سمت آسیب رفت و بسیاری از جزئیات مرمت شده عمارت مسعودیه همچون درهای ارسی در واگذاری به بخش خصوصی از بین رفت و هویت این عمارت در معرض تهدید قرار گرفت.

فلاح‌فر تجربه واگذاری مرمت آثار تاریخی به بخش خصوصی را ناخوشایند برشمرد و اظهار کرد: با مشاهده خانه‌های تاریخی کوچکی که در تهران یا کاشان به بخش خصوصی واگذار شده است، می‌توان دریافت که در این راستا اصل درآمدزایی بر اصول و کنوانسیون‌های مرمت غلبه کرده است و در واگذاری‌های بخش خصوصی به شدت دچار مرمت‌های عوام‌زده شده‌ایم که در کنوانسیون‌های مرمت جهانی قابل دفاع نیستند و نمونه آن خانه ظهیرالاسلام در محله بهارستان است.

این کارشناس مرمت و معماری با تاکید بر اینکه آثار فرهنگی موضوعی نیست که بتوان آن را در مقاطع زمانی معامله کرد، گفت: میراث فرهنگی به جای آن که در تامین بودجه ثابت کند در اولویت‌های کشور قرار دارد، برآن است کمبود بودجه را از هر طریقی تامین کند؛ این درحالی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی حفاظت از آثار تاریخی است و نباید اصول حفاظتگرانه را قربانی صنعت درآمدزایی گردشگری کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا