فرار نخبگان از بزرگ ترین پالایشگاه کشور/ سیاسی کاری چه بلایی سر نفت ستاره آورده است؟

طی دو سال اخیر بیش از ۳۰۰ نفر نیروی نخبه از جمله 35 مدیر عالی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس رفته‌اند و برخی رفتارهای مدیرعامل طی ماه‌های اخیر چشم انداز روشنی پیش روی این پالایشگاه را نشان نمی‌دهد.

جعفر پور بروجنی که در پالایشگاه اصفهان دارای پرونده مهمی با نام مسمومیت کاتالیست‌های ۱۰۰ میلیون دلاری بود و هنوز پرونده او در سازمان بازرسی کشور باز است، راهی پالایشگاه ستاره خلیج فارس شد تا این بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور را نیز وارد حواشی عجیب و غریبی کند.

نکته عجیب این که بزرگ ترین سرمایه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیروی انسانی آن بوده و جعفر پور طی ماههای اخیر ده‌ها نیروی متخصص و مدیر عالی این پالایشگاه را یا برکنار یا فراری داده است به طوری که برخی آمارها از رفتن ۳۰۰ نفر از این پالایشگاه از جمله ۳۵ مدیر عالی و کلیدی که هر کدام از جمله نخبگان رشته کاری خود در کشور بوده اند، حکایت دارد.

افراد متخصصی همچون غلامحسین جلیلیان مشاورمدیرعامل در امور بهره‌برداری، غلامرضا رحیمی مشاور در ماشین آلات صنعتی، مهران توکلی رییس تعمیرات و نگهداری مکانیک، عبدالصمد موحدی رییس نگهداری و تعمیرات ماشین آلات دوار، کوروش عالی پور مسئول نگهداری و تعمیرات ماشین آلات، روح الله وقاری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه، رضا کارآمد مدیر فروش و بازاریابی، مهدی اسکندری مدیر حسابرسی داخلی، مهدی هاشمی پور رییس نوبت کاری تولید، مصطفی بهرامی کارمند ارشد واحد تصفیه هیدروژنی نفتا و تبدیل کاتالیستی، عباس شفیعی نخبه تعمیرات کمپرسورها، علی اصغر نوایی مسئول کارگاه ماشین آلات، حسن مصلحی شاد رییس مهندسی عمومی، محمود رادمرد رئیس امنیت شبکه‌های صنعتی، سروش ذیگلری معاون کل تولید، محسن جعفری مدیر حراست، اکبر طرهانی رییس ابزار دقیق و سیستم کنترل و حسین جوکار مدیر برق از جمله این عناصر کلیدی و مهم هستند که در ماه‌های اخیر از نفت ستاره رفته‌اند.

عمده این افراد، دلیل رفتن خود از این پالایشگاه را رفتارهای سازمانی نادرست و نیز سیاسی کاری در عزل و نصب مدیران و برخی دخالت‌های نمایندگان از جمله یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس عنوان می‌کنند به طوری که در برخی مناصب کلیدی که باید افراد با سوابق بیش از ۲۰ تا ۲۵ ساله قرار گیرند، برخی افراد سفارشی بدون کوچک ترین آشنایی با صنعت نفت منصوب می‌شوند.

درست هفته گذشته در اوج اورهال (تعمیرات اساسی) پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس که بیان ضد و نقیض مدیر عامل این پالایشگاه ۳۵ تا ۴۲ درصد از سبد سوخت کشور را در دست دارد، مدیر تولید و مدیر حراست پالایشگاه هم خودسرانه کنار گذاشته‌ شده‌اند تا فضا برای جولان دادن عناصر سفارشی فراهم شود.

در روزهایی که کشور با تهدیدات متنوع امنیتی مواجه است و نیروهای امنیتی در تلاش برای مقابله با عوامل ناامنی هستند، این دست از برکناری‌ها و بی‌سامان ساختن پالایشگاهی به چنین مهمی در حوزه حراستی و یا تولید چه تبعاتی به دنبال دارد؟

آقای رییس جمهور و رییس قوه قضاییه و سهامداران از این وضعیت مطلعند؟

در حوزه تخصصی نیز متأسفانه شرایط مناسبی در نفت ستاره حاکم نیست به طوری که هر دلسوزی با مشاهده وضعیت نگهداری قطعات کلیدی و مهم این پالایشگاه در فضایی بدون سرپناه و در زیر باد و باران و آفتاب و شرجی، به حال آینده این پالایشگاه احساس نگرانی می‌کند.

قطعات مهمی با میلیارد‌ها تومان ارزش که به سختی تأمین شده‌اند و باید به خوبی از آنها نگهداری شود، در نفت ستاره سالها است زیر آفتاب رها شده.اند و برخی دیگر دچار زنگ زدگی‌های شدیدی هستند که ممکن است بعدها با احساس نیاز به آنها برای تعویض، هر لحظه حادثه و بحرانی را رقم بزنند.

تصاویر زیر وضعیت نگهداری این قطعات بسیار گران بها و حساس را در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نشان می دهد.

متخصصان نفتی خوب می‌دانند که تأمین هر کدام از این قطعات چه سرمایه و زحمتی می‌طلبد اما ترک فعل در این پالایشگاه در نگهداری این تجهیزات راهبردی نادیده انگاشته شده است و ضرورت دخالت دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای برخورد با این ترک فعل‌ها را می‌طلبد.

بستن هر کدام از این قطعات مستهلک شده به کار، احتمال انفجار واحدها و نابودی پالایشگاه را در آینده در پی دارد و بی توجهی به این مسئله مهم، تبعات کلان ملی در پی خواهد داشت.

جزییات بسیار بیشتری از سوءمدیریت‌ها در نفت ستاره و دخالت‌های سیاسی در این پالایشگاه بزودی منتشر می شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل