آقای پزشکیان! وزارتخانه«م.گ.ص» از تصمیم‌های سیاسی، افراد سیاسی، غیرمتخصص و «مدیران همه جا حاضر» ضربات سهمگینی خورده است

جناب آقای دکتر پزشکیان، ریاست محترم جمهوری اسلامی،

شما در گرماگرم فضای انتخاباتی حضرتعالی سخنانی دلنشین از جنس صداقت، شفافیت، علم، خرد، تخصص، تعهد، مبارزه با فساد و پاسخگویی گفته‌اید. سخنان دلنشین شما بار دیگر، بذر امید را در دل‌ها میلیون‌ها ایرانی نشاند و آنان را با تمام ناامیدی و خستگی پای صندوق‌های رای کشاند تا فرصت آبادانی ایران و خدمت به آن از دست نرود؛ تا فرصت نجات کشور از چالش‌ها و مشکلات بی‌پایان از دست نرود؛ تا فرصت مدیریت درست منابع کشور هدر نرود و تاهای زیادی دیگر.

خوب می‌دانید شما شاید آخرین سنگر آرزوها و آمال، خواسته‌ها و اهداف نسل‌های فرزندان ایران دهۀ شصتی و هفتادی باشید. مردم، متخصصان، دلسوزان این ملک و ملت و جوانان به عملکرد شما دل بسته‌اند.

ما روزها و هفته‌های گذشته را در میان هیاهوهای سیاسی و رسانه‌ای گذرانده‌ایم و اینک چشم انتظار به نتیجۀ مشورت‌ها و گفتگوها و دست رد بر دخالت‌ها و سهم‌خواهی‌ها داریم. انتظار داریم آنگونه که وعده داده‌اید، برای مدیریت کشور افراد توانمند، سالم، متخصص، پاسخگو و متعهد به خدمت را برگزینید.

در این میان دوست‌داران میراث فرهنگی و تمدنی کشور، متخصصان حوزه‌های تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتظرند بدانند برای هدایت و مدیریت وزارت کلیدی «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، دست آخر چه تصمیمی گرفته‌اید؟ آیا دولت شما محصول سهم‌خواهی‌های گروه‌های سیاسی خواهد بود و آنچه دیگران خواستند بر شما تحمیل خواهند کرد یا با رویکردی متفاوت به رای و نگاه جوانان، متخصصان و افراد غیرسیاسی برای ادارۀ کشور توجه کرده‌اید.

بر اساس گمانه‌زنی‌های رسانه و اخباری که از پیرامون شما به گوش می‌رسد، مقرر است فردی سیاسی، غیرمتخصص، بر اساس تجربۀ مدیریتی ایشان در سالهای گذشته؛ غیرشفاف، ناپاسخگو و مشحون از مسائل … را برای وزارتی به شدت تخصصی که از زمان تاسیس تا به امروز مدیران سیاسی و غیرمتخصص آن را اداره کرده‌اند و چالش‌های فراوان برای آن پدید آورده‌اند، برگزیده‌اید.

تمام امید و آرزوی ما بر نادرست بودن این گمانه‌زنی‌های نزدیک به واقعیت است وگرنه باید از همین آغاز فاتحه دولت شما و آرزوها یک ملت را خواند و بر جنازۀ آن صلوات فرستاد.

اینک قصد داریم از شما در مقام تصمیم‌گیر و از همکاران شما در مقام تصمیم‌ساز بپرسیم، به لحاظ علمی چگونه ممکن است مدیریت درست کاری تخصصی را فردی غیرمتخصص و ناآشنا به حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام دهد؟ البته ممکن است تصمیم‌سازان شما که برایشان سهم و قدرت بیش از هر چیز مهم است، بگویند پیش از این همین بود و برای آن دهها مثال از مدیران چپ و راست را ردیف کنند. در این صورت، آنگاه جای هیچ پرسش دیگری باقی نمی‌ماند.

ما از شما توقع خلف وعده نداریم. توقع رفتار سیاسی نداریم. توقع نداریم کسی را که برای دهها وزارت پیشنهاد می‌شود و خود را برای اداره همه آنها اصلح می‌داند، بر این وزارت مهم و فرهنگی بگمارید. توقع نداریم کسی را که هیچگونه شناخت و تجربه‌ای از این حوزه ندارد، برای اداره آن بگمارید.

میراث فرهنگی و تمدنی ایران از تصمیم‌های سیاسی، از افراد سیاسی، از افراد غیرمتخصص و «مدیران همه جا حاضر» تاکنون ضربات سهمگینی خورده است و تاوان آن تخریب بافت‌های تاریخی شهرها و روستاهایمان است.

تاوان آن از دست رفتن فرصت‌های بی‌نظیر گردشگری کشور است، تاوان آن از دست رفتن بازارهای صنایع دستی و سنتی ایران است. تاوان آن تخریب هزاران تپه باستانی است که شناسنامه‌های فرهنگی و تمدنی یک ملت‌اند. تاوان آن بکارگیری صدها نیروی غیرمتخصص و ناتوان در ساختار اداری و مدیریتی این وزارتخانه و عقیم ماندن برنامه‌های آن است. تاوان آن تباهی ایران است.

تقاضا داریم از آن بپرهیزید و صدای متخصصان را بشنوید. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زبان دیپلماسی ما است. زبان امنیت این سرزمین است. با زبان میراث فرهنگی و تمدنی ایران، دولت شما داعیه‌دار عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. آن را ساده و کوچک نشمارید. با انتخاب فردی که با میراث فرهنگی و تمدنی ایران، با ظرفیت‌های گردشگری ایران، با هنرهای سنتی و دستی ایران بیگانه است، خود را و دولت خود را کوچک نکنید. شرایط میراث فرهنگی ایران آنقدر بد است که دهها دولت نیز نمی‌توانند آن را به شرایط خوب برگردانند.

انتخاب اعضای و عملکرد کمیتۀ راهبردی تعیین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بقدر کافی ناامید کننده و یاس‌آور بود، آن را عینیت نبخشید. ما به شما چشم امید داریم، ما را ناامید و خسته‌تر از پیش نکنید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا