ابهام در سرمایه گذاری با دست درازی بر مایملک اجدادی کوخ نشینان در هرمزگان
مدتی است که اراضی پایین دست سد جگین و دشت پلپلک نقل محافل شده و اجرای نسنجیده این طرح باز هم مردم و مسئولین را مقابل هم قرار داده به دعوت جمعی از اهالی روستاهای مرنگ، سیت و زرآباد، سیرمچ، دیول (دشت جگین)، حصار، هنگستان، کیایی، واجه قبر، راج آباد، زبر، علی مرجا، گَزِرک، نریگی، دزی دَف، نودینی، بُدی(جگین بالا) ، و .....
زینب نورالدینی: جهت جویا شدن علت اعتراض و مشکل احتمالی مردم عازم این دیار شدیم و از ابعاد مختلف موضوع را بررسی کردیم، آنچه که عیان بود تخریب زیست بوم بکر منطقه و گونههای بومی در ابعاد گستره که بیشتر خوراک احشام روستاییان بود و همچنین تخریب آثار قدیمی آنها منجر به واکنش شدید مردم منطقه شده بود، به گفته جمعی از اهالی روستاهای زرآباد ، مرنگ و سیت در بهت تصاحب ممالک آبا و اجدادیشان ماندهاند و با توجه به اینکه قبل از احداث سد بخش اعظمی از اراضی آنها در اختیار آن پروژه قرارگرفته و بابت این از خودگذشتگی ریالی دریافت نکردهاند امید داشتند حق آبه آنها رعایت شده و اراضی پایین دست جهت کشاورزی به آنها محول شود اما با احداث سد نه تنها گرهی از آنها گشوده نشد بلکه هر سه روستا با مشکل آب شرب نیز مواجهاند و روستای زرآباد قریب به سه هفته است که از همان جرعه آبی هم که از احداث چاه دریافت میکردند با شکستگی لوله از آن محروم گشتهاند.
شایان به ذکر است برخی از اسناد تاریخی مردم که بر روی پوست و دوات نوشته شده مربوط به بیش از ۲۵۰ سال پیش میباشند و بخش اعظمی از اراضی شهرستان به دلیل فقدان سند مالکیت جدید به عنوان اراضی ملی ثبت شده که این موضوع سالهاست مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.
به گفته اهالی شرکت هواپیمایی ماهان در قالب ایجاد بزرگترین نخلستان جنوب کشور در این منطقه حضور یافته است، واگذاری بخش اعظم اراضی پایین دست سدجگین و دشت پلپلک در شرق هرمزگان با اما و اگرهایی همراه است که موجی از نارضایتی عمومی مردم شهرستانهای بشاگرد و جاسک را رقم زده است.
در این طرح که سرمایه گذار آن شرکت هواپیمایی ماهان میباشد بخش اعظمی از اراضی بدون برگزاری مزایده و مناقصه و حتی تفکیک مستثنیات ، املاک اجدادی مردم تهیدست این منطقه به شرکت مذکور واگذار گردیده که نارضایتی عمومی از احداث طرحی که در ادعا بزرگترین نخلستان کشور است ولی در عمل حتی یک تفاهمنامه ما بین متولیان با مجری طرح نیز رعایت نگردیده است.
سردرگمی مدیران و پاسکاری آن در عدم شفافسازی حجم طرح به جامعه محلی و اصحاب رسانه شروع عجولانه طرح با امکانات سخت افزاری زیاد و تسطیح زمینها نشانه چه چیزی می تواند باشد؟
شنیدهها حاکی از آن است که این طرح در قالب بیش از ۲۰ هزار هکتار اجرا خواهد شد و در حال حاضر در فاز اول اداره کل منابع طبیعی استان بدون رعایت اصول واگذاری ۲ هزار هکتار زمین به مجریان طرح تخصیص داده است.
در آخرین اتفاقات در این منطقه در بامداد چهارشنبه مورخ ۲۹/۶/۱۴۰۲ تعدادی افراد ناشناس مسلحانه وارد مکان کارگاهی و محل استقرار دستگاه و ماشین آلات شرکت هواپیمایی ماهان شده و با حمله به کمپ متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان تعداد پنج دستگاه سنگین شامل غلتک ، بیل مکانیکی ، بلدوزر و کانکس و ژنراتور موتور برق به آتش کشیدهاند.
جمعی از جوامع محلی اظهار داشتند: با توجه به اینکه ما قانونا پیگیر احقاق حقوق خویش و نتیجه آن از مراجع ذیربط هستیم بنابراین تخریبها به هیچ وجه از جانب معترضین و مالکین نبوده و مسئولین انگشت اتهام را از سوی ما برداشته و جهت جلوگیری از تضییع حقوق مردم و پایان دادن به تفرقه انگیزی و تنشهای موجود در این نقطه مرزی خواهانیم افرادی که شبانه حمله کرده و اقدام به تخریب کرده اند با ضرب الاجل شناسایی ، برخورد و به مردم معرفی نمایند.
برخی مردم نیز با اشاره به اینکه این شرکت دارای نیروی حراست و نگهبان قریب به ۱۵ نفر می باشد چگونگی انتقال مواد آتشزا بدون مقابله نگهبانان و به آتش کشاندن ماشین آلات این موضوع شبهاتی را نزد افکار عمومی ایجاد کرده و اهالی بر این باورند با توجه به اینکه این اتفاقات تلخ برای دومین بار متقارن با زمان پیگیری قانونی اعتراضات مردمی است نسبت به عاملین این اتفاق نامیمون مشکوک بوده که از جانب افراد ذینفع و در جهت خنثی سازی خواسته به حق مردم و انحراف افکار عمومی در حال رخ دادن است و مردم شهرستانهای جاسک و بشاگرد طی نامهای به دستگاه قضا خواستار شناسایی ، برخورد و معرفی افراد خرابکار شدهاند.
شایان ذکر است که ساختگاه سد جگین در استان هرمزگان ، در ۱۰۷ کیلومتری شمال شرقی بندر جاسک قرار دارد و دسترسی به این ساختگاه از طریق یک جاده آسفالته به طول ۲۱ کیلومتر که از کیلومتر ۵۷ راه اصلی بندر جاسک جگدان منشعب میگردد امکانپذیر است و سد جگین با مساحت حوزه آبریزی حدود ۳۹۲۰ کیلومتر مربع بر روی رودخانه جگین در محلی موسوم به تنگه دهنه مرنگ با مختصات جغرافیای ۵۷ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و ۲۶ درجه و ۱۰ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است و پس از عبور از تنگه دهنه مرنگ و پیوستن به سرشاخه عمده دیگری به نام شریفی به دریای عمان منتهی میشود این سازه نخستین سد بتنی غلطکی کشور با ۷۸ متر ارتفاع از پی و طول تاج ۲۵۳ متر و ۶ متر عرض تاج و ۲۳۷ هزار متر مکعب حجم بدنه متوسط آورد سالیانه رودخانه ۴/۱۰ متر مکعب بر ثانیه است و و ۱۳۵ میلیون متر مکعب حجم مفید مخزن سد میباشد.
انتهای پیام