تل ۶ هزار ساله «اسکو»ی داراب زیر چرخ های تراکتور!

سیاوش آریا: برخی از زمین داران ‌و کشاورزان با گذر هر روزه تراکتور و موتورهایشان بر روی عرصه تل ۶ هزارساله نامدار به «اسکو» یادگار ملی و نیاکانی را زیر چرخ های خودروهای سنگین خود له کرده و به آن آسیب های برگشت ناپذیری را وارد کرده اند.

سرگذشت تل پیش از تاریخ «اسکو» یا «سکو» در شهر داراب خود داستانی است پر آب و چشم! داستان تلخ و اندوهباری که پیاپی در حال تکرار است و مسولان فرهنگی شهر و استان همچنان اندرخم یافتن بودجه تا شاید بتوانند مرهمی بر زخم های ژرفش باشند. اما شاید نمی دانند هر روز که می گذرد زخم ها عمیق تر می شود و آسیب ها بیشتر. داستان تلخ ما زمانی غم انگیزتر می شود که بدانیم در همه این سال ها مسولان میراث فرهنگی شهر داراب و استان پارس حتا عرصه و حریم آنرا نتوانسته اند تعیین کنند تا بتوان از دست اندازی های پیاپی و بیشتر پیشگیری کرد و تل چندین هزار ساله و ارزشمند «اسکو» همچنان به حال خود رها شده و روزگار سخت و دشواری را سپری می کند و ما همچنان نظاره گر هستیم تا شاید دست های غیبی پیدا شود و مرهم دردی باشد برای یادمان ملی و بی همتای شهر داراب.

آنچه مایه افسوس بوده، این است که، حتا کاوش های باستان شناسی در این تپه ارزشمند تا کنون انجام نشده است و تنها بررسی های باستان شناسی و بر اساس سفال های سطحی دیرینگی آنرا به هزاره ۴ و ۵ پیش از میلاد می رساند و همچنان تل «اسکو» رها به حال خود.

اما رد چرخ های تراکتور و خودروها و موتورهای برخی از زمین داران و کشاورزان منطقه بر روی عرصه تل «اسکو» سرنوشت تلخ و شومی را برای یادگار ملی شهر داراب رقم زده و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته است. آنچه در خور نگرش بوده، این است که، تابلو ثبت ملی محوطه و علایم هشدار روی آن هم نتوانسته است از دست اندازی ها پیشگیری کند و تازیانه ها بر پیکره یادگار ارزشمند ملی روز به روز می نوازد و ما همچنان نظاره گر و به دنبال تامین بودجه هستیم!

با این همه،دوستداران میراث فرهنگی داراب و استان خواستار رسیدگی و اهمیت دادن مسولان فرهنگی به ویژه متولی اصلی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این تپه بسیار ارزشمند شده اند.

اکنون باید چشم به راه بود و دید که آیا مسولان این بار چه پاسخ و بهانه ای دارند و آیا مرهمی برای زخم های ژرف آن خواهند بود؟ گذشت زمان پاسخ را خواهد داد…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا