کوک دوباره ساز ساخت و ساز هتل هما در حریم شاه دژ

ماجرای ساخت هتل ۵ ستاره در حریم شاه دژ که در عرصه کوه صفه(یکی از آثار طبیعی و شاخص اصفهان) قرار گرفته، از اسفند سال ۹۴ آغاز و کلنگ زنی شد اما بعدها در سال ۹۷ ساخت این هتل با پیگیری فعالان محیط زیست با استناد به ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در کوه صفه مطابق با ضوابط طرح تفضیلی متوقف شد.

حالا اما بنا به گفته برخی کارشناسان میراث فرهنگی بعد از گذشتِ ۴ سال، زمزمه هایی در رابطه با پیگیری سرمایه گذار این هتل ۵ ستاره یعنی هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی برای گرفتن مجوز ساخت در حریم اثر تاریخی شاه دژ، در عرصه میراث طبیعیِ کوه صفه به گوش می رسد که بنا به گفته مسوول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان، وزارتخانه میراث فرهنگی در ماه گذشته با استناد به ضوابط حریم آثار تاریخی در پاسخ به استعلام از این وزارتخانه، بر ممنوعیت ساخت این هتل تاکید کرده است.

شاه دژ دارای حریم مصوب شورای عالی ثبت و حریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و مطابق بند یک ضوابط حریم، تغییر کاربری از وضعیت موجود در محدوده حریم ممنوع است و مطابق بند ۸ آن، ایجاد تاسیسات گردشگری، فرهنگی و طبیعی صرفا می تواند در چهارچوب ایجاد سایت موزه باستانی شاه دژ، جهت نمایش آثار به دست آمده از کاوش های باستان شناسی و با طرح مصوب شده از سوی وزارت و با نظارت در حین اجرا و تایید نهایی در وزارتخانه انجام شود.

علیرضا خواجویی ،مسوول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا:

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ صریح به استعلام تقاضای صدور مجوز برای ساخت هتل ۵ ستاره در حریم شاه دژ با استناد به بند یک ضوابط حریم آثار تاریخی، بر لزوم عدم تغییر کاربری از وضعیت موجود در این محدوده تاکید کرده است.

با توجه به ابلاغ حریم شاه دژ و ضوابط آن به تمامی ارگان های ذی ربط، تقاضای دوباره برای ایجاد مستحدثات از جمله هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ موضوعیت ندارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا