وضعیت گردشگری ایران روز‌ به‌ روز بدتر می‌شود

زهره رئیسی، راهنمای تور و کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی در خصوص گردشگری ایران گفت: وضعیت گردشگری نسبت به سه یا چهار سال قبل بسیار بد است و روز به روز هم بدتر می‌شود.

رئیسی در گفت‌وگو با آبان‌پرس افزود: این وضعیت دلایل مختلفی دارد. یکی از مهمترین دلایل این است که گردشگری ایران شدیدا وابسته به سیاست است و اتفاقات سیاسی که در چند سال اخیر از زمان کرونا به بعد، حتی قبل از کرونا، رخ داده، گردشگری را به خاک سیاه نشانده است.

این کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی ادامه داد: امسال هم از شهریور به بعد، بسیاری از کشورها،‌ ایران را ناامن می‌دانند و خیلی از کشورها ورود مردمشان را به ایران ممنوع کردند و به همین دلیل ورود گردشگر کمتر شد و خیلی از همکاران راهنما، کار خود را از دست دادند و به کارهای دیگری مثل رانندگی در اسنپ و…روی آوردند؛ چون راهنمایان گردشگری عموما تخصصی جز کارشان که راهنمای تور است ندارند.

رئیسی در خصوص مشکلات زیرساخت‌های گردشگری در ایران گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که مشهود و ساده است مساله توالت در ایران است، شما هر جا می‌روید توالت‌ها بسیار کثیف هستند و کسی رغبت نمی‌کند داخل آن‌ها برود، این‌ امور پیش پاافتاده بسیار تاثیرگذار هستند. مورد دیگر اینکه در اماکن تاریخی مانند تخت‌جمشید، نقش‌رستم و… زیرساخت‌هایی مانند مکان‌های دارای سایه وجود ندارد. گردشگر بعد از بازدید از مکان تاریخی، نیاز به استراحت کوتاهی دارد، چون برنامه ‌هایی که در طول یک روز برای او چیده شده فشرده است، نیاز به مکان‌های خوبی دارد که سایه باشد و بتواند انرژی از دست رفته خود را بازیابد. همچنین رستوران‌ها و کافه‌های داخل یا اطراف اماکن تاریخی استاندارد نیستند و خدمات قابل قبولی ندارند.

زهره رئیسی در پاسخ به اینکه «گردشگری ایران چگونه می‌تواند بهبود پیدا کند»، گفت: یکی از چیزهایی که می‌تواند صد درصد در بهبود گردشگری تاثیر بگذارد،‌ بهبود روابط سیاسی، زیرساخت مناسب جهت ورود گردشگر، حمل‌ونقل مناسب، مسائل رفاهی مناسب و… است.

او ادامه داد: گردشگر باید با ذهن آرام به اینجا بیایید. الان ذهن گردشگرنسبت به ایران مخدوش است، خیلی از گردشگران قبل از آمدن به ایران از طرف کشورشان به آن‌ها توصیه می‌شود که به ایران نروند.

رئیسی گفت: تبلیغات گسترده و معرفی ظرفیت‌های کشورمان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بهبود وضعیت رئیسی گفت: تبلیغات گسترده و معرفی ظرفیت‌های کشورمان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بهبود وضعیت گردشگری ایران است، علاوه بر اینکه ظرفیت‌ها را خوب معرفی می‌کنیم، باید مکان‌های تاریخی را خوب آماده کنیم؛ مثلا اگر کسی به تخت‌جمشید می‌رود، رستوران‌ها و کافه‌های اطراف آن هم کلاس کاری مناسب و استاندارد داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا