آیا چوب حراج مولدسازی به «باغ فردوس» تجریش زده خواهد شد؟

ماندانا خرم

شنیده‌ها حاکی از آن است که ملک تاریخی 《باغ فردوس 》 واقع در منطقه یک تهران بعنوان املاک مازاد آموزش و پرورش در طرح مولدسازی به فروش خواهد رسید.

به گزارش میراث‌باشی؛ روز چهارشنبه ۲۶ بهمن۱۴۰۱ خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان《فروش “املاک مازاد آموزش و پرورش” آری یا خیر؟!》 فهرستی از اموال مازاد آموزش پرورش که قرار است در طرح مولدسازی به فروش برسد را منتشر کرد که در بین آنها نام باغ فردوس واقع در منطقه یک تهران هم به چشم می‌خورد.

این ملک یکی از باغات تاریخی و ثبت ملی تهران است.

مستندات روایی حکایت از آن دارد که این باغ در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده  و ساختمان آن کاخ شکارگاه او بود. پس از فوت نظام الدوله، مالک باغ پسرش دوستعلی خان معیر الممالک داماد ناصرالدین شاه شد. این باغ بارها دست به دست شده

اما بخش فعلی عمارت به دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف دوره پهلوی اول در سال ۱۳۱۶. ش خریداری و عمارت آن بازسازی شد. و از آن بعنوان مدرسه استفاده شد.در سال ۱۳۳۶.ش باغ فردوس بین وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد.

طبق پیگیری‌های اولیه میراث‌باشی بنظر می‌رسید مالکیت فعلی باغ فردوس تجریش با شهرداری تهران باشد نه وزارت آموزش و پرورش. از سوی دیگر متراژی که برای فروش این باغ اعلام شده بود بسیار کمتر از متراژ واقعی باغ فردوس بود پس احتمال اینکه این باغ با باغ فردوس دیگری در منطقه یک دارای تشابه اسمی باشد تقویت شد.

با این حال، با پیگیری‌های مجدد و وجود نام باغ فردوس در فهرست اموال مازاد آموزش و مرورش در سایت مولدسازی احتمال اینکه این باغ همان باغ‌فردوس تاریخی و ثبت ملی باشد  قوت یافت.

همچنین طبق گفته یک منبع آگاه که《 در دهه ۶۰  برخی اموال اموزش و پرورش به شکل هیت امنایی به سایر نهادهای دولتی و عمومی واگذار شده درحالی که همچنان مالکیت اصلی با آموزش و پرورش است بنابراین احتمال اینکه باغ فردوس نیز جزو یکی از همین اموال باشد وجود دارد.》این احتمال که باغ فردوس در فهرست اموال مولدسازی باشد قوت می‌یابد.

همچنین مدت‌ها پیش از طرح مولدسازی، میان مردم محلی باغ فردوس شایعاتی مبنی بر اینکه یک سرمایه‌گذار کلان قرار است بخش زیادی از اموال محله تجریش تا باغ فردوس را خریداری و تخریب کند تا مرکز خرید بزرگی مانند ایران‌مال در تجریش احداث کند و تاکنون هم مقداری از املاک آن حوالی از جمله یک باغ، روبه‌روی باغ فردوس را خریداری کرده به گوش می‌رسید. اکنون با کنار هم چیدن این اخبار احتمال فروش و در خطر بودن این باغ بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

پیش از انقلاب مدرسه شاهپور تجریش در این باغ تاریخی قاجاری دایر و جزو املاک آموزش و پرورش بود. پس از انقلاب مدتی در اختیار بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفت و اکنون سال‌هاست در اختیار شهرداری است و موزه سینما همچنان در آن دایر است.

پیگیری‌های  میراث‌باشی همچنان برای درستی یا نادرستی خبر فروش این بنای فاخر تاریخی که به ثبت فهرست اثار ملی رسیده ادامه دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا