خودروها به چهارباغ باز می‌‏گردند؟

گمانه‌زنی‌ها درباره تخریب پیاده‌رو یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های‌ اصفهان

این روزها که زمزمه‌هایی مبنی بر خودرومحور شدن این گذرگاه قدیمی و بازمانده از دوران صفوی در گوشه و کنار شهر پیچیده، «حاج محمود» و دیگر کسبه قدیمی هم سن و سال او، خوشحال شده‌اند و امیدوار به بازگشت دوباره خودروها به چهارباغ.

حاج‌محمد هم موافق بازگشت مجدد خودروها به چهارباغ است، چراکه فکر می‌کند اگر چهارباغ دوباره به خیابان تبدیل شود، کسب‌و‌کارها رونق می‌گیرد و برخی از مشاغلی که به ناچار از این خیابان جمع‌آوری شدند دوباره می‌توانند شروع به‌کار کنند؛ همانطور که گردنبندهای نقره را پشت ویترین مغازه مرتب می‌کند، می‌گوید: «پیاده‌راه شدن چهارباغ هم منفعت داشت، هم ضرر.

منفعت آن این است که خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت خود به این گذرگاه می‌آیند و با کمترین هزینه تفریح می‌کنند. ازسوی‌دیگر، اما از آنجا که دیگر خودرویی به این گذرگاه رفت‌وآمد ندارد، کسی هم خرید نمی‌کند و مشتری‌های‌مان نسبت به سابق خیلی کم شده‌اند. بسیاری از کسبه بعد از پیاده‌راه شدن چهارباغ، ضرر کردند.»

زمزمه‌های پیاده‌راه شدن چهارباغ در دهه۴۰ قوت گرفت و به‌عنوان طرح جامع شهری روی میز مدیران وقت قرار گرفت، اما این طرح به جایی نرسید تا اینکه در دهه۵۰ تغییر ماهیت داد و طور دیگری تعریف شد.

پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی روبه‌رو بود. از یک سو، موافقان عملیاتی شدن، این اقدام را موجب استقرار نظم اجتماعی و پررنگ شدن تعاملات و افزایش نشاط اجتماعی می‌دانستند و از سوی دیگر مخالفان معتقد بودند، با تغییر چهره چهارباغ، این گذرگاه قدیمی هویت تاریخی خود را از دست می‌دهد و دیگر نام و نشانی از بافت گذشته آن باقی نمی‌ماند؛ چهارباغی که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین گذرگاه‌های اصفهان به‌شمار می‌آید و نقش بسیار مهمی در تعاملات روزمره اصفهانی‌ها ایفا می‌کند.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با هم‌میهن، طرح خودرومحور شدن چهارباغ را رد می‌کند و می‌گوید: بحث پیاده‌راه‌سازی چهارباغ از سال ۹۲ در مطالعات جامع حمل‌ونقل و پروژه‌های شهرداری مورد تاکید قرار گرفت. هدف از این مسئله حفظ آثار تاریخی، همچنین پیاده‌مدار کردن چهارباغ برای استفاده شهروندان از تسهیلات موجود در این گذرگاه بود. در سال ۹۵ هم این پروژه دوباره مورد تاکید قرار گرفت و اهدافی مثل حفظ آثار تاریخی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و تشویق به پیاده‌روی برای آن تعریف و این طرح اجرا شد.

عباس صنیع‌زاده، دانش‌آموخته‌ دکتری شهری‌سازی اما معتقد است، خودروها تنها با شروط خاصی می‌توانند به چهارباغ وارد شوند.

این استاد شهرسازی ادامه می‌دهد: اخیرا هم در برخی پیاده‌راه‌ها اجازه حرکت تراموا و اتوبوس‌های برقی در برخی از خطوط مشخص، داده شده است که به افزایش جذابیت‌های بصری فضا کمک می‌کند و باعث سهولت تردد افراد بیمار یا مسن که توان پیاده‌روی ندارد نیز می‌شود. اکنون نباید به‌طور مطلق چهارباغ خودرومحور شود، بلکه باید یک دسترسی منطقی به خودروها داده شود و برای حل مشکلات اجتماعی آن چاره‌ای دیگر اندیشید.
منبع: هم‌میهن
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا