حکایت انتشار اخبار غیرواقعی توسط اداره کل منابع طبیعی؛ شکسته شدن سازه آبخیز داری روستای کوه حیدر بشاگرد

شدت بارش روز گذشته باعث شکسته شدن سازه آبخیز داری روستای کوه حیدر از توابع بخش مرکزی شهرستان بشاگرد شد

بعد از وقوع این حادثه برخی مطالبه گران در شرق استان با اعلام اینکه برخی از سازه های آبخیز داری نظیر سازه آبخیزداری در روستای کوییک بالا در شهرستان جاسک از رسوبات و درختان کرت پر شده خواهان لایروبی سازه های آبخیزداری مناطق روستایی شدند.

این در حالی است که به گفته برخی منابع محلی عدم لایروبی سدهای آبخیز داری در برخی مناطق روستایی شرق استان در صورت شدت بارندگی ها باعث بروز خسارت به نواحی مسکونی می شود.

تا کنون اداره کل منابع طبیعی استان جوابیه ای رسمی به این موضوع نداشته است و این در حالی است که بر اثر سیل سال گذشته سازه آبخیزداری روستای چراغ آباد میناب نیز شکسته و مردم این روستا را بی آب کرد.

سید محمدنور موسوی مدیر کل منابع طبیعی استان هرمزگان چندی قبل در بازدید از سازه‌های مشارکتی روستای کوه حیدر، گفته بود: این سازه ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۹ با حجم آبگیری ۳۰۰ هزار متر مکعب و حجم بنایی ۲۵۰۰ متر مکعب که در قدیم بصورت خشکه چین اجرا می‌شد اکنون با توزیع سیمان رایگان بصورت بنایی اجرا می شود .

موسوی، افزود : هدف از اجرای این پروژه کنترل رسوب ، کنترل سیلاب ‌،تقویت پوشش گیاهی و تقویت آب های زیر زمینی چشمه ها و چاه ها است و همچنین این سازه ها آب روستا و ایجاد زمین های خرده مالکی جهت توسعه کشاورزی رو تامین میکند که به اقتصاد و معیشت مردم بسیار مفید است .

طبق اعلام منابع محلی و با پیگیری مردمی مشخص شده لایروبی سازه های آبخیز داری به عهده اداره آب منطقه ای استان است اما اینکه چرا اقدامی در جهت لایروبی این سازه‌ها انجام نمی گیرد شاید بخاطر کمبود اعتبار است.

از سویی منابع طبیعی نیز بصورت ضمنی معتقد است که سازه های آبخیزداری برای جمع آوری رسوبات و ذخیره منابع آبی ایجاد و عمر خاص خود را دارد با این حال باید پرسید که آیا شکسته شدن این سازه ها بر اثر بارش ها نیز یک روند طبیعی است یا باید بابت هدر رفتن بیت المال شفاف سازی بیشتری شود.

منبع: ندای هرمزگان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا