خرج از کیسه سرمایه‌گذاران برای حضور صندوق احیا در نمایشگاه گردشگری؟!

شانزدهمین نمایشگاه صنعت گردشگری و هتلداری و صنایع وابسته ، از تاریخ ۱۸ بهمن تا تاریخ ۲۱ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

این که اساسا برگزاری این نمایشگاه در این شرایط اقتصادی و اجتماعی چه دستاوردی می‌تواند برای صنعت گردشگری و صنایع دستی داشته باشد خود پرسشی بزرگ است.

از آنجا که دولت در طول این چند ماه نتوانسته گامی جدی برای بهبود وضعیت گردشگری و صنایع دستی که رسما با اتفاقات اخیر از مهر‌ماه تا کنون فلج و ورشکسته شده؛ بردارد و بسیاری از فعالان این حوزه یا خانه‌نشین شدند یا در حال انجام کار دیگری هستند، عملا نباید منتظر استقبال بخش خصوصی از این نمایشگاه بود.

و احتمالا این نمایشگاه با حضور ارگان‌ها و نهادها و شهرداری‌ها،شرکت‌های وابسته گردشگری و صنایع دستی، هلدینگ‌ها، معین‌های اقتصادی و مناطق آزاد … برگزار خواهد شد.

در این بین از بخش صنایع دستی خبر می‌رسد که حدود ۱۳۰ غرفه به صورت رایگان در اختیار صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی قرار خواهد گرفت همچنین در بخش گردشگری از استانداری‌ها درخواست شده در صورت تمایلِ بخش‌های خصوصی برای حضور در نمایشگاه با آنها حمایتی برخورد شود تا بتوانند در نمایشگاه حضور یابند.

در حالی دو بخش گردشگری و صنایع دستی سعی می‌کنند هرچند ناچیز گامی برای حضور بخش‌های خصوصی بردارند که خبرهای پشت پرده حاکی از آن است صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به دنبال آن است برای شرکت در این نمایشگاه از سرمایه‌گذاران بخت برگشته در بناهای تاریخی هزینه حضورش در غرفه را دریافت کند؟! اگر این خبر صحیح باشد:

نخستین پرسش این است که چه حاجت به حضور یک صندوق ورشکسته در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی است؟! در این وانفسای رکود اقتصادی، کدام سرمایه‌گذار ثروت بادآورده‌ای را باید پیدا کرد که بخواهد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی سرمایه‌گذاری کند که ترغیب شود در نمایشگاه قدم بزند و تصادفی غرفه صندوق را پیدا کند و در چاه ویل مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی بیفتد؟!

دوم مگر سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی با باقی فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی فرق دارند، یا در کشور دیگری فعالیت می‌کنند؟! مگر نه این که بیشتر اماکن زیر نظر صندوق تبدیل به هتل و اقامتگاه و سفره‌خانه و رستوران و مرکز فروش صنایع دستی شده‌اند و مگر نه این که چهار ماه است این صنایع با رکود مواجه‌اند چگونه است که صنعتگران و فعالان بخش خصوصی گردشگری و صنایع دستی باید مشمول حمایت‌هایی هرچند کوچک و ناچیز شوند اما سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی باید یک چیزی هم دستی بدهند که سایه ملوکانه صندوق بر سر آنها مستدام شده و این بخت را پیدا کردند تا در بناها سرمایه‌گذاری کنند؟

صندوق یا استطاعت مالی دارد در نمایشگاه حضور پیدا کند یا ندارد؟ اگر وزارتخانه می‌تواند کمکی برای حضورش متقبل شود، خب این کار را انجام دهد  در غیر اینصورت طبق هیچ‌قانونی حق گرفتن حتی یک ریال از سرمایه‌گذاران برای حضورش در نمایشگاه را ندارد و خلاف قانون است. کار دنیا برعکس شده به جای این که در این وانفسا صندوق به سرمایه‌گذاران کمک کند و بسته تشویقی و حمایتی بدهد، سرمایه‌گذار باید خرج شوهای صندوق را بدهد آن هم برای حضور در نمایشگاهی که سالیان سال است برگزاری آن هیچ‌دستاوردی ندارد، بیشتر به یک دورهمی استانی و شو دولت‌ها تبدیل شده تا بستری برای تصمیم‌گیری‌های مهم و پرثمر و تشویق مردم به رغبت به سفر و خرید صنایع دستی.

به قول ظریفی خرج که از کیسه مهمان بُود حاتم طایی شدن آسان بود!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا