میراث فرهنگی را جولانگاه سیاست‌بازان نکنید!

بیانیه جمعی از سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حمایت از خانه تسنیم دامغان

جناب آقای مهندس ضرغامی
وزیر محترم میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی

صیانت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و حمایت از رونق صنایع‌دستی از جمله اهداف عالیه آن وزارتخانه و در زمره برنامه‌های دولت سیزدهم است که جنابعالی هم سعی داشته و دارید با رویکردی مردمی به این مهم بپردازید.

نیک مستحضرید حرکت در این مسیر بدون همراهی مردم و مشارکت نهادهای مردمی ممکن نیست و سازمانهای مردم نهاد نقش تسهیل کننده و سرعت دهنده را ایفا می‌نمایند.

سازمان مردم نهاد “خانه تسنیم دامغان” نزدیک به شش سال تلاش کرده است تا با جلب مشارکت مردمی و بهره‌گیری از توان مادی و معنوی جامعه محلی شهر دامغان در راستای حفاظت و مرمت ثروت‌های بی‌نظیر این شهر گام بردارد. در یک نمونه از این تلاش‌ها انجمن تسنیم توانست در اقدامی کم‌نظیر در کشور، با حمایت خیرین میراث فرهنگی علاوه بر بازسازی یک خانه تاریخی و ایجاد مرکز هدایت گردشگری، برنامه‌های فرهنگی متعددی در راستای تحقق اهداف وزارت میراث فرهنگی انجام دهد.

متاسفانه طی هفته‌های گذشته، اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان با فشار برخی عناصر سیاسی استان اقدام به صدور اخطار و دادخواست تخلیه‌ی بنای مذکور نموده است و از این سازمان مردم نهاد خواسته است که این دفتر را تخلیه کند.

انتشار این خبر موجب دلسردی و ناراحتی کنش‌گران میراث فرهنگی و سازمانهای مردم نهاد سراسر کشور شده است و این جمع به نمایندگی از سایر تشکل‌ها از جنابعالی انتظار داریم، اجازه ندهید تا روند جلب اعتماد عمومی در مسیر حمایت از میراث فرهنگی ابتر مانده و حوزه‌ی میراث فرهنگی جولانگاه برخی از عناصر سیاسی شود.

انجمن مجموعه داران ایران- انجمن توسعه گردشگری چهارباغ (خراسان رضوی)- انجمن آیین کیش تالش (گیلان)- موسسه سیراف پارس موزه (بوشهر)- موسسه مهرازان تمدن آتیه پارس (قم)- خانه فرهنگ جاودان (فارس)- موزه خصوصی آب شاهرود (سمنان) – مرکز اسناد مردمی و هویت تاریخی شاهرود (سمنان)- انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو (مازندران)- انجمن دوستداران یادمان‌ها (قزوین)- انجمن تمیشه (گلستان)- کانون خانه جوان فرید (گلستان)- دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران (تهران)- خانه گردشگری پایدار (لرستان)

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا