معتادان به جان بنای تاریخی کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز افتادند!

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) با اشاره به بازدیدی که در آبان سال جاری از بنای تاریخی کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز داشته، گفت: در این کارخانه شاهد صحنه‌هایی دلخراش بودیم که روح هر انسان اصیل و دلسوزی را می‌آزارد چراکه تنها بخش باقی مانده بنای این اثر که معروف به برج هواساز است توسط معتادان در حال تخریب بود.

سعید محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا با اظهار اینکه برج هواساز کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز آسیب دیده است، گفت: پس از این مشاهدات و با حضور یگان حفاظت و آتش‌نشانی از تخریب بیشتر در این کارخانه جلوگیری شد اما با این ‌حال و به‌رغم پیگری‌های متعدد این کارخانه همچنان در حال تخریب است.

او با اشاره به اینکه معتادان با هدف یافتن آهن شبانه وارد این کارخانه می‌شوند تصریح کرد: هم‌اکنون شاهد تخریب مخفیانه این بنای تاریخی از پشت بنا هستیم و تخریب آن واضح و قابل مشاهده است و اگر همچنان به آن توجه نشود به زودی این اثر با ارزش تاریخی نابود و به دست فراموشی سپرده می‌شود.

محمدپور با اشاره به اینکه بنای تاریخی کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز مالک خصوصی دارد، خاطرنشان کرد: مالک خصوصی آمادگی لازم برای همکاری با میراث‌فرهنگی جهت مرمت، حفاظت و ساماندهی این کارخانه را دارد.

او تاکید کرد: این کارخانه مشکل اداری یا محدودیت ندارد بلکه منتظر ارایه طرح از سوی میراث‌فرهنگی است.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) متذکر شد: امیدوار بودیم قسمت‌های سالمی که از بنا مانده است را میراث فرهنگی با نظارت و هماهنگی با مالک مرمت کند ولی به دلیل نبود نظارت این کارخانه روزبه‌روز در حال تخریب است و اگر توجهی نشود باز هم تخریب خواهد شد.

کارخانه ریسندگی و بافندگی در خوزستان و شهرستان اهواز واقع شده است. قدمت این بنا تاریخی به دوره پهلوی می‌رسد و در انتهای خیابان امام خمینی (ره) شرقی قرار دارد و با شماره ۲۹۱۳ در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ در زمره آثار ملی درآمده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا